Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Har Danmark deltaget i jagten på Snowden - og bagefter forsøgt at skjule det?

Dagens udmelding fra justitsministeren rejser en række spørgsmål, der griber helt ind i kernen af demokratiet. Spørgsmål jeg glæder mig til at få svar på til det kommende samråd.

Justitsminister Søren Pind (V) har i dag offentliggjort, at den danske stat tilbage i 2013 samarbejdede med USA om at udlevere whistlebloweren Edward Snowden, som offentliggjorde en lang række ulovlige overvågninger begået af den amerikanske efterretningstjeneste NSA. Helt konkret lod de danske myndigheder et amerikansk udleveringsfly lande på dansk jord i sommeren 2013. Hensigten var at lade USA pågribe Edward Snowden, hvis han landede i Danmark.

Det er i sig selv dybt kritisabelt, at myndighederne har hemmeligholdt kendskabet til flyets mission. Men det bagvedliggende problem er selvfølgelig, at Danmark overhovedet samarbejdede med USA om at fange Edward Snowden, som var han en gemen kriminel. I mine øjne er han et menneske, der sætter sit eget liv på spil for at kæmpe demokratiets sag. Derfor bør vi langt hellere give ham asyl end udlevere ham til USA. Noget som både Europa-Parlamentet og Amnesty International i øvrigt også har anbefalet.

Derfor indkaldte jeg sammen med SF i sidste uge justitsministeren til samråd om sagen, og det er min klare forventning, at justitsministeren her vil sørge for, at alt bliver belyst. Ikke mindst hvorfor ministeren tidligere har oplyst, at myndighederne ikke kendte til flyets mission. 

Det, der er det store spørgsmål lige nu, er om USA gav den danske stat en garanti på, at Snowden ikke ville blive udsat for tortur eller idømt dødsstraf. Ifølge den danske udleveringslov udleverer vi nemlig ikke personer, der risikerer at blive udsat for tortur eller dødsstraf. Det er et helt grundlæggende princip i vores retsstat. Derfor ligger det mig meget på sinde at få afdækket, præcis hvilken aftale, Danmark havde med USA. 

Derudover er der meget, der tyder på, at staten forsøgte at dække over samarbejdet med USA. Da en udenlandsk journalist i sommeren 2014 afslørede, at det pågældende fly havde landet i Danmark, tog en række danske journalister kontakt til myndighederne. Her svarede embedsmænd, at man ikke kendte til den specifikke sag, som er blevet behandlet af de danske flyvemyndigheder. Alligevel fremgår det af en række dokumenter, som denfri.dk har fået aktindsigt i, at sagen blev drøftet på højt plan af embedsmænd fra blandt andet Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og politiet. 

Hvis det rent faktisk viser sig, at man har forsøgt at hemmeligholde oplysninger for offentligheden, er det dybt problematisk. I Alternativet går vi ind for åbenhed og gennemsigtighed, og derfor vil jeg gerne vide, hvorfor regeringen holdt samarbejdet med USA hemmeligt for Folketinget og offentligheden. Forhåbentlig vil justitsministeren sørge for, at vi til samrådet endelig får en fyldestgørende redegørelse om, hvilken rolle embedsværket og eventuelt tidligere ministre har haft i sagen. Det ser jeg frem til. 

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.