Fortsæt til indhold
Kommentar

Hang on - white bitches!

Et forsøg på at stille spørgsmål vedrørende Dan Park-sagen:

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Tirsdag aften var jeg til debat arrangeret af PEN om ytringsfrihed og racisme jf. Dan Park-sagen. Jeg fik en åbenbaring under debatten, og så dette billede for mig.

(Foto: Jaleh Tavakoli)

Vil PEN mon anse dette billede for racisme? Og vil de synes det er noget jeg skal retsforfølges for?

Det er jo om noget tre mennesker der i dag lever med trusler som en del af deres hverdag.

Og det er vel en nedsættende kommentar om disse tre menneskers farve / etnicitet, nederst på billedet?

Vil Trykkefrihedsselskabet mon forsvare billedet, og mig hvis jeg blev retsforfulgt?

Nu går jeg i seng i håb om en verden hvor vi debatterer uenigheder, uanset hvor langt ude vi synes modparten er.

Lad uenighederne brydes i stedet for juristeriet. Af åben og fri debat bliver vi alle klogere! Alle!

Jeg bryder mig personligt ikke om tegninger hvor mennesker fremstilles som henrettelsesofre.

Alligevel har jeg tegnet billedet her som en kommentar til debatten.

Jeg bryder mig personligt slet ikke om Dan Parks værker, men vil altid kæmpe for hans ret til at tegne alt det han vil.