Vi skal slå koldt vand i blodet over de droner
Vi går Putins ærinde, når vi lader os genere af den russiske hybridkrig, som jeg selv oplevede på nærmeste hold forleden.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Forleden var jeg til et vigtigt møde i Bruxelles.
Med min fortid som medlem af Europa-Parlamentet har jeg rejst til Bruxelles mange, mange gange. Langt flere end jeg kan huske, faktisk.
Men turen bliver en af dem, der sætter sig fast i hukommelsen. For da jeg stod der i lufthavnen, var der pludselig dronealarm. Alle fly blev aflyst resten af dagen, og jeg måtte blive en ekstra nat i den belgiske hovedstad.
Hele dagen efter gik i lufthavnen, og da jeg endelig kom hjem 22 timer senere end planlagt, var det efter en mellemlanding i München og en lang dag med uvished. Mit temperament har haft bedre dage, lad mig bare sige det sådan.
Men jeg er jo langt fra den eneste, der har oplevet den form for gener af Putins krigeriske tendenser. Vi oplevede i den første tid efter invasionen af Ukraine massive stigninger i elpriserne, og siden betød det også, at mange varer fik længere leveringstid. Og nu er det så hybridkrigen, vi mærker.
I Bruxelles, men også andre steder i Europa. Ja, selv her i lille fredelige Danmark har dronerne sværmet, og fly er blevet aflyst flere gange.
Jeg var selvfølgelig godt og grundigt træt af forsinkelsen, ligesom de høje energipriser har slået bunden ud af budgettet for mange. Men når man sammenligner med de ofre, der gøres på slagmarkerne i Ukraine, hvor ukrainske soldater kæmper mod overmagten, kan man blive helt flov over, hvordan man lader sig påvirke af det.
Især når man samtidig tænker på, at det præcis er det, som Putin ønsker.
Han ønsker, vi bliver irriterede over krigens omkostninger. At vi bliver bange. At vi bliver krigstrætte. Han ønsker, at vi lægger et pres på vores politikere for at indgå en hurtig fred frem for en fair fred.
Putin ønsker med sin hybridkrig at få os til at pakke sammen og overlade ukrainerne til sig selv. Så han kan vinde den krig – og muligvis gøre klar til nye krige.
Det må vi ikke lade ske.
Ukrainerne kæmper en kamp for dem selv, ja, men de kæmper også for hele Europa. For Vesten og den frihed, som vi for ofte tager for givet.
Så når dronerne sværmer, skal vi ikke hidse os op. Vi skal slå koldt vand i blodet.