Digital ansvarlighed kræver fællesskab
Hvis vi vil være foregangsland for digital ansvarlighed, skal vi huske, at det handler om fællesskab og langsigtethed.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Danmark står midt i EU-formandskabet – og dermed med en enestående mulighed for at præge den digitale dagsorden i Europa.
Spørgsmålet er, om vi tør bruge den til at vise vejen for en mere ansvarlig og gennemsigtig udvikling, hvor teknologi understøtter demokrati, retssikkerhed og menneskelig trivsel – og ikke undergraver den.
Det var baggrunden for, at foreningen Digitalt Kompas den 29. september inviterede til en national høring på Nationalmuseet i samarbejde med JP/Politikens Hus.
Høringen fandt sted, samtidig med at Europas stats- og regeringsledere var på vej til København – et perfekt tidspunkt at sende et signal om, at digital ansvarlighed bør højere på den europæiske dagsorden.
Her præsenterede nogle af de mest markante stemmer – blandt andre Karen Rønde, Margrethe Vestager, Christel Schaldemose, Stig Ørskov og Mikkel Flyverbom – et katalog af anbefalinger inden for otte hovedområder: fra afkobling af amerikansk og kinesisk digital infrastruktur til styrket privatlivsbeskyttelse, bedre vilkår for traditionelle medier og stærkere regler til beskyttelse af børn og unge.
Som noget særligt blev også et gruppesøgsmål mod Meta annonceret. For mig viser det, at civilsamfundet ikke længere venter på politikerne, men selv handler, når techgiganter går på kompromis med børns trivsel.
Det bør være et wakeupcall til beslutningstagerne: når ngo’er og advokater sætter handling bag ordene, må politikerne følge trop.
Jeg gik fra høringen med Margrethe Vestagers ord i baghovedet: »Skal vi lykkes med dette, skal vi huske at flytte mange ad gangen, for det handler om fællesskaber. Og det er muligt at forandre, men det kræver, vi er fælles om det, og at vi forstår, det er en lang proces.«
For mig er det kernen: Danmark kan tage lederskab, men kun hvis vi bygger på fællesskab og langsigtethed.
Det er derfor, jeg mener, at vi har chancen for at gøre det samme som på klimaområdet: vise, at et lille land kan skabe globale løsninger, hvis vi tør.
Med EU-formandskabet i hånden kan vi tage lederskab på digital ansvarlighed – til gavn for både borgere, medier og demokratiet.