Det er et svigt og et kæmpe kulturtab, hvis danskere og nordmænd ikke længere forstår hinandens sprog
Som led i dækningen af det norske valg har TV2 News valgt at interviewe nordmænd på gaden i Oslo på engelsk. Det er et svigt af vores fælles kultur og en mangel på forståelse for, at vi nu netop har brug for at være tættere på dem, der ligner os mest
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
I dag er der stortingsvalg i Norge, og valgkampen har heldigvis tiltrukket en vis interesse fra danske medier, som ellers foretrækker primært at beskæftige sig med amerikansk politik, snarere end med forholdene i vores nærmeste nabolande.
Også TV2 News har dækket valget, bl.a. med en række interviews om deres politiske præferencer med nordmænd på gaden i Oslo – foretaget på engelsk, hvilket mig bekendt aldrig er set før på dansk tv. Det er et kæmpe kulturtab, hvis vi ikke længere forstår eller er i stand til at mestre de skandinaviske sprog.
Vi er bundet sammen med både nordmænd og svenskere af mange hundrede års fælles historie og kultur, og sproget er på mange måder hjertet i kulturen. Der er ingen sprog i verden, dansk er så tæt på som norsk (bokmål), og det kan alle forstå, hvis man tager sig bare en lille smule sammen. Nynorsk er vanskeligere, men det har der næppe været nogen af de interviewede i Oslo, der talte, og som regel kan nordmænd, der taler nynorsk, også godt begå sig på bokmål.
Så hvad skyldes det, at man på TV2 News træffer det valg at interviewe nordmænd på engelsk? Svigt i skolen, dovenskab eller Karl Smarthed? Eller en kombination? Jeg ved det ikke, men jeg håber virkelig, de holder op med det igen med det samme.
I en mere usikker verden har vi brug for at stå sammen med de lande, der ligner os mest og som deler vores værdier. Vi har ikke brug for at skabe mere kulturel afstand til nære venner og allierede, tværtimod. Vi har på alle måder brug for at kunne forstå hinanden bedre. Også i det lys er TV2 News valg problematisk, og jeg håber, der bliver selvransagelse på redaktionen.