Kæmpetrolde af gamle træpaller skal få os til at tænke
Finurlige kæmpetrolde får os til at tænke over, hvad skønhed er, og hvordan vi passer på kloden.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Miljøkunstner Thomas Dambo har bygget 125 skulpturer i 17 forskellige lande. Troldene er ikke blot finurlige og enestående, de skal lære os noget. Danmark har selvfølgelig sine trolde, men også Kina, Sydkorea, Chile og Australien har kæmpetrolde. Alle indgår de i én samlet fortælling. Projektet er offentlig kunst, og hver trold er en del af en større miljøfortælling.
Dambo og hans hold har i USA bygget 10 skulpturer på 100 dage, og der findes nu Dambotrolde i New Jersey, Vermont, Michigan, Colorado og så de seks i Seattleområdet, som jeg har fulgt tæt. Seks trolde, alle en del af miljøaktivist Thomas Dambos globale fortælling, bor nu i det nordvestlige hjørne af USA som en del af Way of the Bird King-projektet. Min søn og jeg var frivillige på et af troldebyggerierne og fik et indblik i, hvordan processen foregår, hvordan Dambos team arbejder, og hvad tankegangen bag troldene er.
For Dambo vil noget med sin kunst. Troldene bliver bygget af gamle, brugte træpaller. Min søn og jeg hamrede, savede, hev skruer ud, lavede ”slanger” og sorterede træet, så Dambos folk kunne bruge det til troldepels og andet.
Trolde er en indgroet del af nordisk folklore. De fleste nordiske børn vokser op med fortællinger om skovens og bjergenes trolde. I fortællingerne tilhørte naturen troldene. Menneskene frygter dem og deres magt over naturlige ressourcer. Men balancen ændrede sig med industrialiseringen, og menneskene udnyttede naturressourcer og forurenede som aldrig før – indtil de var ved at forurene sig selv ihjel. Det er dén fortælling, Dambo taler ind i.
Dambo vil have folk uden for, kunst skal være tilgængelig for alle, og vi skal føle en forbindelse til naturen og til det miljø, troldene skal hjælpe os til at forstå, vi skal passe på. Dambo vil engagere os, have os til aktivt at gøre noget for vores planet. Ved at genbruge gamle, grimme træpaller, som normalt ender på lossepladsen, og forvandle dem til kunstfærdige og sjove kæmpetrolde, sætter han fokus på, at der i skrald, og alt, hvad vi skiller os af med, gemmer sig skønhed og værdi.
Hvem er vi? Hvem vil vi gerne være? Dét spørgsmål stiller Dambo med sine trolde – og det sætter tanker i gang. Hvad gør vi for at passe på vores planet? Hvor meget skrald efterlader vi til næste generation? Hvor megen forurening? Da jeg så på trolden, jeg havde en lille andel i at bygge, tænkte jeg på, hvordan jeg kan reevaluere min livsstil, hvad der egentlig er vigtigt her i livet, hvordan skraldeskattejagten kan begynde for mig og min familie. At dømme efter den enorme medieopdækning i USA, og hvor mange tusinde mennesker der har fulgt projektet og set troldene, tyder noget på, at Dambos mission, der har en lethed over sig snarere end en løftet pegefinger, rammer på en måde, der måske sætter miljøbevidste svingninger i gang. Måske er der stadig håb, takket være de danske trolde?