Så blev jeg igen anmeldt for racisme
Enhver kan anmelde alle for hvad som helst. Men det gør det bare ikke mere rigtigt. Tværtimod kan det være dybt skadeligt for vores demokrati.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
”Jeg vil godt sige, det der med tørklæder; ja,det er meget kvindeundertrykkende. Men det har åbenbart et eller andet at gøre med, at muslimske mænd ikke kan holde fingrene fra kvinderne, hvis de ikke dækker sig fuldstændigt til. Det gælder piger helt ned til 8-10 år. Det er simpelthen uanstændigt.”
Sådan sagde jeg på Dansk Folkepartis årsmøde i september 2021. Og nærmest inden jeg var færdig på talerstolen, så havde flere af mig anonyme personer politianmeldt mig for udtalelsen. Jeg var blevet anmeldt med anklagen om at have overtrådt straffelovens § 266 b. Den såkaldte racismeparagraf. Det skulle åbenbart efter anmeldernes mening være racistisk at sige sådan.
Lad mig starte med at slå fast: Når jeg siger således, så kommer det jo ikke ud af den blå luft. Men derimod ud fra, hvad der er den gængse forklaring på, hvorfor muslimske kvinder og piger skal tildække sig, hvilket i øvrigt baserer sig på, hvad der tydeligt står i muslimernes hellige bog, Koranen. Nemlig at kvinder og piger skal tildække sig for ikke at blive forulempet.
Så anmelderne er enten nogle, der ikke ved, hvad der står i Koranen. Eller det er nogle, som udmærket ved, det står der, men som ikke ønsker at stå ved det. Og det sidste kan jeg jo egentlig godt forstå. Det er jo heller ikke ret meget oppe i tiden at skulle fastholde et formørket synspunkt om, at kvinder og piger skal tildække sig, for ellers vil de blive forulempet.
Skulle det kunne være racistisk at henvise til en hellig bog? Nej vel. Og skulle det være det, ja, så kan vi i al fald konkludere, at muslimernes hellige bog har i al fald en racistisk passage med.
Nå, men så langt kom sagen selvfølgelig ikke. For helt efter min forventning, så har Statsadvokaten ikke ment, at der er noget grundlag for at rejse nogen tiltale jævnfør ovenstående udtalelse på Dansk Folkepartis årsmøde. Den er blevet afvist som grundløs.
Det betyder så omvendt, at hvis nogen som helst skulle være i tvivl, om det er strafbart for mig at fastslå, at muslimske kvinder og piger skal tildække sig for, at muslimske mænd kan holde fingrene fra dem, ja, så er den tvivl i al fald nu slået fast, at det kan – og vil jeg – selvfølgelig gerne gentage en anden god relevant gang. Det kunne f.eks. være her. Det var jo nok ikke intentionen, men tak skal da lyde herfra for at få fastslået, at det kan jeg sagtens sige igen.
Heldigvis har vi stadig så meget ytringsfrihed, at jeg selvfølgelig kan sige, som jeg gjorde på Dansk Folkepartis årsmøde. Jeg ved godt, at de, der har anmeldt mig, formentlig er en af samme, som sikkert også synes, at vi skal barbere af vores dyrt købte ytringsfrihed, fordi vi skal begrænse vores frihed til at sige det, vi tænker og mener. Det kunne være som ovenstående. Eller at vi også skal begrænse vores frihed til at ytre os f.eks. gennem tegninger. Det kunne være at forbyde at lave karikaturer af profeten Muhammed.
Problemet med alle disse anmeldere er så bare samtidig, at det kan få nogle til at være mere end almindelig påpasselig med at sige, hvad de tænker og mener, for hvad nu hvis det netop denne gang takseres som en overtrædelse af racismeparagraffen? Hvem ønsker at blive dømt efter denne paragraf i straffeloven, når man ved med sig selv, at man ikke indeholder skyggen af racisme?
Og derfor må jeg bare fastholde: Danmark skal ikke laves om og begrænses for at sikre imod, at nogle personers følelser kan opleves krænket. Går vi først ned ad den sti, peger vi mod alt det, som netop strider mod den fri verdens orden og frihed, og mulighed for at dyrke den kritiske tanke og ytring, som så vil være første skridt mod frihedens opløsning.
Vi har en lang og fin tradition med meget stor ytringsfrihed til bl.a. at spotte, håne og latterliggøre hvem som helst og med nærmest hvad som helst. I øvrigt et helt grundlæggende element for at vores meget dyrebare demokrati overhovedet kan fungere.
Så lad os fralægge krænkelsesparatheden og i stedet mande os op, og være stolte af at vores ytringsfrihed er så intakt, som den trods alt er og det på trods af utallige forsøg på at knægte den. Og i stedet kæmpe for den. Ikke imod den.