Spilreklamer i idrætshallen hører ingen steder hjemme
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Danmarks Idrætsforbund og Team Danmark har indgået en sponsoraftale med Danske Spil. Det betyder, at danske børn og unge vil blive udsat for betting-reklamer, når de dyrker idræt. Det er i min verden fuldkommen hovedløst.
Det vil i værste fald føre til, at flere bliver ludomaner, og vi får et endnu højere antal unge med et problematisk forhold til spil. Det er umoralsk og ufatteligt uansvarligt.
Jeg har ikke noget imod folk, der spiller – det skal jeg ikke blande mig i. Men jeg er imod, at unge bliver stopfodret med bettingreklamer i bedste sendetid. Man kan efterhånden ikke se en fodboldkamp, uden at blive bombarderet af reklamer for pengespil.
Jeg er stolt af at leve i et land, hvor tusindvis af frivillige og unge hver uge mødes om idrætten i de lokale klubber. Foreningslivet i Danmark er fantastisk.
Derfor gør det mig oprigtigt trist, at Danmarks Idrætsforbund nu vil bruge idrætslivet til at proppe et bettingfirma ned i halsen på vores børn og unge. Og selv om partnerne pryder aftalen med smukke ord, så lad os lige huske, at for Danske Spil handler det kun om én ting. At tjene penge.
Hvis Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund mener, at de mangler penge på kistebunden, har jeg ikke noget imod, at de finder sponsorer. Men de må simpelthen tage ansvar og vælge nogle bedre legekammerater.
Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund får over 300 mio. kr. om året i støtte gennem tipsmidlerne. Men nu vil de gerne tjene ekstra penge på at reklamere for Danske Spil. Til fare og skade for unge mennesker. Hvis de er så gode til at tjene penge, så bør deres statstilskud fjernes og pengene i stedet bruges på at redde de mennesker, der rammes af ludomani.
For vi skal gøre alt for at forhindre unge i at forgælde sig op til begge ører, inden deres liv rigtigt er gået i gang. Og vi skal sørge for, at familier ikke må gå fra hus og hjem, fordi far og mor har spillet det hele væk.
Hvis Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund mener, at de mangler penge på kistebunden, har jeg ikke noget imod, at de finder sponsorer. Men de må simpelthen tage ansvar og vælge nogle bedre legekammerater. Jeg er sikker på, at de kan få fine aftaler med andre firmaer, og jeg synes, de skal spørge sig selv, hvem de egentligt er sat i verden for.
For hvis det er for at tjene børn og unge, der værdsætter idræt, mener jeg, at man bør se indad og indse, at man er helt på det gale spor med aftalen med Danske Spil. Det ville svare til at indgå en sponsoraftale med firmaer, der sælger tobak og alkohol. Det ville enhver tage sig til hovedet over.
Og det samme burde gælde her. For pengespil er afhængighedsskabende og har store konsekvenser for mange unge. Man kan altså godt gøre det rigtige, selv om det forkerte er lovligt.
Det er fuldstændigt uhørt, at offentlige organisationer, som får mange af skatteborgernes penge, indgår en aftale med Danske Spil, der kan skabe store problemer for nogle danske borgere og det danske samfund. Jeg begriber ikke, hvorfor man fra politisk hold tillader det.
Når man spørger danskerne, er der ingen tvivl. Over 90 pct. er imod reklamer for betting.
Når organisationerne tydeligvis ikke selv kan finde ud af det, må politikerne jo hjælpe dem til at træffe rigtige og moralske beslutninger.
Derfor håber jeg, at mine tidligere kollegaer på Christiansborg snart kommer i gang. Det kan ikke være rigtigt, at forældre til unge, der lider af ludomani, skal kæmpe kampen alene. Ny lovgivning ligger lige til højrebenet.