De sande helte er John "Faxe" og vikarlandsholdet
Vi har al mulig grund til at være stolte over landsholdet – men glem ikke, hvor vi var for blot kort tid siden: vikarlandsholdet under ledelse af EM-helten fra 1992: John "Faxe" Jensen.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Landsholdet har givet os fantastiske sportsoplevelser til sommerens EM, og selv om jeg var både frustreret og skuffet over nederlaget til England, er jeg også en meget stolt roligan.
At lille Danmark kommer i en semifinale, på trods af at vi i første kamp mister vores måske bedste spiller under traumatiserende omstændigheder for spillerne, er en kæmpe bedrift.
Dolberg, Mæhle, Kjær, Schmeichel, Damsgaard og resten af truppen har leveret drama og underholdning i verdensklasse. Vi kan også virkelig være stolte over vores landstræner.
Hans sportslige resultater taler for sig selv, og jeg fik særlig respekt for ham, da han udtalte, at spilreklamer skal forbydes. Det viser med alt tydelighed, at Hjulmand bekymrer sig om fans og spilleres velbefindende snarere end de enorme summer, som spilreklamerne generer. For mig viser det format, og det er uden tvivl en landstræner værdigt!
Landsholdet har givet os et tiltrængt pusterum fra corona, noget at være stolte over og et nationalt sammenhold, jeg ikke mindes at have oplevet siden sommeren ’92.
Det er reelt "Faxes" vikarlandshold, der sendte os i semifinalen.
Vi beskriver vores fodbolddrenge som helte. De er forbilleder. Og vi bruger ord som kammeratskab. At være en del af noget større.
Og ja, jeg bliver tydeligvis også revet med.
Dog skylder vi alle en særlig tak til John ”Faxe” og hans vikarlandshold. De trådte til, da landsholdet strejkede og fik hårde ord som skruebrækkere med på vejen.
Uden dem havde vi ikke fået sommerens fantastiske oplevelser med herrelandsholdet. Vikarlandsholdet gjorde det, fordi det vidste, at det er en ære at få lov at spille for Danmark. Det gjorde det, fordi det vidste, at det var en oplevelse for livet. Og det gjorde det, fordi Danmark havde brug for det.
I min optik er John ”Faxe” og hans vikarlandshold de sande helte.
Vikarerne gjorde det bestemt ikke for pengenes skyld. De blev belønnet med 6.300 kroner hver for deres indsats.
Til sammenligning modtager spillerne på A-landsholdet 791.000 kr. for at være med i gruppespillet og 1,628 mio. for at komme til semifinalen. Det står i skærende kontrast til deres engelske modstandere, der får ca. 20.000 kr. pr. kamp, og som de donerer til velgørenhed.
Vi skal huske at sende vikarerne, der trådte til i en nødsituation, en stor tak, når vi reflekterer over landsholdets bedrifter. Det er reelt ”Faxes” vikarlandshold, der sendte os i semifinalen. Hvis ikke Danmark havde stillet med hold mod Slovakiet i 2018, så kunne Uefa have smidt Danmark ud af turneringen.
Jeg håber derfor, at herrelandsholdet giver en øl, når de møder vikarlandsholdet på deres vej – det burde der være råd til, og ellers gør jeg det hjertens gerne.