Corona har givet os grønne erfaringer. Brug dem
Nu står vi så med en enestående chance for at debattere, hvordan post-coronasamfundet skal se ud. Her mener jeg, at det vil være dumt netop ikke at inddrage den viden, som vi har fået. Der er behov for en grøn genstart.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Selvom vi stadig står midt i coronakrisen, og det derfor vil være forhastet allerede at drage for mange konklusioner, så har nedlukningen i store dele af verden lært os den første lektie: Naturen har haft uendelig meget gavn af den nedsatte produktion og mindre trafik, som vi har set de seneste måneder. Selvom baggrunden har været kedelig, viser det os, at miljøet kan reddes, hvis vi virkelig vil det.
Det positive er, at vi allerede har et godt grundlag at bygge på. På baggrund af mere end 66.000 underskrifter har Folketinget netop med udgangspunkt i et borgerforslag vedtaget, at Danmark har brug for en ny klimalov, der sætter en klar ramme for den danske klimaindsats. Loven skal forpligte Danmark til at sætte nationale klimamål, der lever op til Parisaftalen på kort, mellemlang og lang sigt.
Vi har heldigvis allerede har et godt grundlag at bygge på. Folketinget har med et stort flertal vedtaget, at Danmark i 2030 skal udlede 70 pct. mindre CO2 end vi gjorde i 1990. Klimaloven skal forpligte Danmark til at sætte nationale klimamål, der lever op til Parisaftalen. Det er jeg rigtig glad for. Danmark har nemlig brug for en ny klimalov, der sætter en klar ramme for den danske klimaindsats. I dag præsenterer klimaministeren den første del af klimaplanen. Det ser jeg frem til. Jeg ser genstarten som en oplagt mulighed for at gøre Danmark mere grønt
Det nytter ikke længere at ignorere behovet for at skabe et mere bæredygtigt samfund. Krisen har også tydeliggjort, at det private erhvervsliv er meget sårbart overfor sundhedskriser, mens velfærdsstaten virkelig har vist sit værd.
Et stærkt velfærdssamfund har en vital betydning for en bæredygtig økonomi. Vi skal passe på det, nære det og udvikle det. Der skal en grøn genstart til nu.