Skal russiske oligarker og udenlandske kapitalfonde købe danske virksomheder for en slik?
- staten skal skyde penge i virksomheder til gengæld for aktier
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Gode arbejdspladser og virksomheder, der er afgørende for samfundet, risikerer at krakke eller blive overtaget af udenlandske kapitalfonde eller stater. Det skal vi sikre os mod.
Vi bør derfor efter tysk forbillede etablere en fond, der kan skyde kapital ind i virksomheder til gengæld for aktier. Når en konservativ tysk regering kan, hvorfor skulle vi så ikke kunne gøre det herhjemme i Danmark?
Det er afgørende, at der ikke bliver tale om lån til virksomheder, hvor skatteyderne løber risikoen, mens det er virksomhedernes aktionærer, der får gevinsten, når virksomheden klarer sig gennem krisen. Vi skal ikke gentage fejlene fra den sidste finanskrise. Derfor er det afgørende, at fonden får aktier til gengæld.
Det vil være forfærdeligt, hvis arbejdspladser forsvinder for altid, fordi der er en midlertidig økonomisk krise. Eller at vigtige virksomheder bliver opkøbt for en slik af udenlandske kapitalfonde, russiske oligarker eller den kinesiske stat for den sags skyld. Fx. kan mange nu se, at det var en kæmpe fejl at sælge statens vaccineproduktion. Derfor skal vi som samfund være klar til at stille kapital til rådighed.
Jeg synes, det er rimeligt, at fonden også tager medansvar for de virksomheder, som den skyder fællesskabets penge i. Fonden skal stille krav til virksomhederne om arbejdstagerrettigheder, socialt ansvar og grøn bæredygtighed.
Et overskud i fonden, synes jeg skal reserveres til investeringer i den grønne omstilling og til arbejdspladser i Danmark. Der venter en stor opgave for både samfundet og virksomhederne, og det vil være en god anvendelse af pengene.
Der blæser nye vinde i dansk politik. Politiske forslag som Enhedslisten stod alene med for 14 dage siden, er nu noget som både Margrethe Vestager og Lars Løkke Rasmussen støtter i en eller anden form. Jeg håber derfor, at vi inden længe kan få lavet en aftale om en fond, der vil gavne dansk erhvervsliv og sikre en retfærdig og rimelig betaling for den risiko, som staten påtager sig ifm. hjælpepakker.