Blygrå påske i Omvendtslev
I år vil man kunne samles til gudstjeneste for guldkalven, ikke for Kristus
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Vi kender den særlige påskestemning: Stille dage, lukkede butikker. Lukkeloven er hullet, men lige Langfredag og påskedag tages den alvorligt.
Alt bliver anderledes i år. Ingen kirkeklokker kommer til at samle folk til gudstjeneste. Intet fællesskab og intet besøg af familie og venner. Vi er henvist til at gå rundt i de samme, gamle cirkler hele højtiden igennem. Hver for sig.
Hvis man synes påsken i år bliver trist, kan man jo altid lave et gækkebrev og sende det til en, man holder af. Sådan lød det fra statsminister Mette Frederiksen, da hun forberedte danskerne den særprægede højtid.
Hun kunne have tilføjet at man jo altid kan slå et slag forbi Bilka eller Føtex, hvis man keder sig påskedag.
For mens kirkerne står lukkede på kristendommens vigtigste helligdag, står supermarkederne åbne. Lukkeloven suspenderes, så der bliver masser af muligheder for at fylde sin mave, men langt færre muligheder for at fylde sin sjæl.
Et kort øjeblik havde jeg glædet mig til at kunne komme i kirke påskedag. Men kirkeministerens unægteligt også utroligt vage og alt for sent udmeldte forslag om at kirkerne måske kunne åbne i påsken, blev hurtigt skudt ned.
Selvfølgelig ville man heller ikke kunne holde en almindelig påskegudstjeneste i år. Det er for risikabelt og som kristen kirke må vi tage hensyn til næsten og det indebærer, at vi ikke kan påtage os risikoen for at være smittekilde.
Men kunne man ikke have overvejet en eller anden forsigtig form for påskemarkering i kirkens rum? Det synes jeg. Men det er fatamorgana nu.
Tilbage bliver spørgsmålet, om virkelig er nødvendigt ligefrem at udvide supermarkedernes åbningstider i påsken? Er det bindende nødvendigt at få lov til at købe påskebryg påskedag? Åbenbart. Myndigheder og regering tiltror ikke danskerne evnen til at købe ind påskelørdag uden at falde over hinanden på Coronafarlig vis.
Påsken 2020 vil gå over i historien som påsken hvor man kunne samles til gudstjeneste for guldkalven, ikke for Kristus.
Det er rent Omvendtslev og det bliver en ufattelig trist påske.
Den eneste trøst er, at det stadig ER påske. At vi stadig kan fejre Jesu opstandelse, høre evangeliet og synge påskens salmer hjemme hos os selv.
Gå ind på din lokale sognekirkes hjemmeside og find et stykke digital forkyndelse. Lyt til Morgenandagten, følg påskens gudstjenester på DR.
Eller sæt en påskelilje foran dig og hør salmens ord:
Ja, jeg ved du siger sandt
frelseren stod op af døde
Det er hvert langfredags pant
på en påske-morgenråde:
Hvad er segl og sværd og skjold
mod den Herre kæk og bold?
Avner kun, når han vil ånde,
han, som svor os bod for vånde.
Så bliver det en glædelig påske. Trods alt.