Fortsæt til indhold
Kommentar

Boris Johnson har nu alle muligheder for at køre Storbritannien i sænk

Farvel og tak til Storbritannien

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Briterne valgte klart, og Boris Johnson fik en knusende sejr. Jeg har spekuleret på, hvem jeg egentlig ville stemme på, hvis jeg kunne. Boris Johnson ville være udelukket på grund af hans EU-modstand og hans tendens til at lyve. Antisemitisme udelukker Labour, og Liberaldemokraterne er ganske enkelt for trælse på den radikale måde.

Sejren til Boris Johnson var klar. Nu bliver det at få stemt en aftale igennem Underhuset en smal sag. Jeg tror faktisk heller ikke, at forhandlingerne med EU om den endelige udtrædelse bliver det helt store problem. Alle er ganske enkelt dødtrætte efter tre års Brexit-kaos.

Nej, det virkelige problem for Boris Johnson bliver at holde sammen på Storbritannien. Skotland har helt og aldeles entydigt signaleret, at de vil selvstændighed og her har udtrædelsen af EU været med til at give selvstændighedsbevægelsen vind i sejlene. Det vil være tåbeligt med et selvstændigt Skotland, når nu det, der findes i dag, er meget bedre - nemlig udpræget grad af selvstyre og medlemskab af EU. Desværre kan det nok ikke blive meget anderledes, da det er resultatet af den destruktive Brexit-beslutning.

Som de fleste danskere nager jeg en stor veneration for Storbritannien, men det er svært at være andet end pessimist. Det eneste positive ved Brexit er, at Linea Søgaard-Lidell nu bliver medlem af Europa-Parlamentet. Hun indtræder nemlig i parlamentet på det såkaldte Brexit-mandat.