Afskaf partistøtten
Den nuværende partistøtte på 340 mio. underminerer og nedbryder det folkelige demokrati.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Som borger blev jeg dybt provokeret, da alle partier (undtagen Enhedslisten og DF) i slutningen af 2016 tildelte sig selv en julegave på 52 mio. kr. ekstra om året.
Aftalen blev en realitet, fordi De Konservative ønskede at kalde suppleanter ind, da de skulle indtræde i regering. Med denne lille finte kunne De Konservative så forøge deres tilstedeværelse med 50 pct. I sig selv et demokratisk problem, da de herved fik en politisk stemme, langt over hvad befolkningen havde givet mandat til. Sådan en finte er ikke gratis på Christiansborg, og de andre partier ville have betaling. Prisen på De Konservatives lille finte endte på 52 mio., som vi skatteborgere så årligt nu må aflevere lige ned i partiernes kasse, så selvpromoveringen kan nå nye højder.
En grim dag for vores folkestyre og demokrati.
En lille, men væsentlig detalje, der ikke fik så megen opmærksomhed, var udvidelsen af forsinkelsesperioden fra 6 til 12 måneder. Med denne lidt tekniske ændring frigjorde partierne sig reelt endnu mere fra befolkningens valg. Med ændringen sikrede partierne sig nu en bevarelse af støtteniveauet et helt år efter f.eks. et valg, hvor befolkningen ellers havde tildelt partiet tilbagegang.
Og heri er min grundlæggende bekymring. Et folketing baseret på partier, som er uafhængighedsgjort fra befolkningen. Partier, som i stadig større grad agerer lukkede systemer, hvor al magt alene ligger hos en lille top og ikke hos medlemmerne. Et system, hvor den almene borger er koblet af. Hvorfor bøvle med partimedlemmer og private bidrag, når man bare kan hente midlerne direkte hos borgerne igennem fælleskassen?
Det gennemsnitlige kontingent til et politisk parti er vel ca. 300 kr. Hvis partierne skulle have hentet de 52 mio. via frivillighedens vej, så ville de skulle forøge deres medlemsantal med 173.333 personer. Altså mere end en fordobling fra det nuværende samlede antal medlemmer tilknyttet danske folketingspartier. Det vil være naivt at tro på dette, medmindre der skete en markant ændring i de nuværende partiers måde at tænke medlemsdemokrati på.
Derfor har partierne nu taget endnu et skridt væk fra ”bøvlede” medlemmer og deres ønsker.
Man polstrer sig med kommunikations- og markedsføringsfolk, der hver dag har til opgave at sælge partiernes fortælling om virkeligheden, alt imens man skævvrider demokratiet, da nye partier og bevægelser får langt sværere ved at udfordre de nuværende magthavere.
Løsningen? Min umiddelbare holdning vil være at afskaffe partistøtten. Lad partierne eksistere på lige vilkår. Lad medlemmerne finansiere partierne.
Jeg anerkender, der er brug for et sekretariat for at kunne koordinere det lovgivende arbejde, men dette vil teknisk kunne ensrettes for alle partier i Folketinget. Hvis en afskaffelse af partistøtten er for ekstremt, og man frygter for, at private interesser skal styre for meget, så kunne man også arbejde med faste beløb pr. opstillingsberettiget parti, som ikke var baseret på størrelse, og så f.eks. sætte dette til et par millioner. Det ville fratage de nuværende store partier den massive fordel, de har i dag.
Jeg tillader mig dødssynden og siger åbent, at der sagtens kan være andre løsninger, som jeg ikke har tænkt på.
Jeg har nu to gange skullet lave valgkamp stort set uden offentlige midler. Og selvom jeg da i et svagt øjeblik godt kunne ønske mig adgang til alle de millioner, når jeg konstant får partiernes skattefinansierede reklamer smidt i hovedet alle vegne, så har jeg også erfaret, at der opstår en ærlighed, et ægte sammenhold, en taknemlighed og en sund prioritering af midler, når man må klare sig selv. Det tror jeg, at en del politikere og partier kunne have godt af at prøve. Måske er det en naiv tilgang til moderne politik i dag, men det nuværende støttesystem er efter min opfattelse forkert.
I stedet for at facilitere et folkestyre så er partistøtten blevet til en reel modarbejdende trussel.