Fortsæt til indhold
Kommentar

Fede mennesker må stå model til for meget

Æbler og bladselleri blev til basis i min kost, og jeg løb lange ture for at tabe mig – selv om jeg reelt ikke havde brug for at blive tyndere. I flere år var jeg overfokuseret på, hvad jeg spiste og drak, og på, hvad badevægten viste. Det var i samme periode, at flere i min omgangskreds blev ofre for alvorlige spiseforstyrrelser.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Christine Christiansen er klassisk musikanmelder og klummeskribent hos Jyllands-Posten. Som klassisk fløjtenist er hun vant til fra scenen at se modsat publikum, og har et vågent og følsomt blik for livet og tendenser uden for folkehavets hovedstrømninger.

Min datter har måttet stå model til meget i sit fem måneder lange liv: »Sikke nogle tykke kinder.« »Hun ser ikke ud til at mangle noget,« lyder kommentarerne, som hendes runde ansigt konstant udløser fra venner, familiemedlemmer og fremmede mennesker.

I mine moderøjne er min datter, som hun skal være. Det har sundhedsplejersken da også bekræftet, hver…