Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Hvorfor er det aldrig for alvor ministres og politikeres ansvar?

Som læge kan jeg ryge i ”gabestokken” ved Styrelsen for Patientsikkerhed – det samme burde gælde politikere.

Når jeg som læge kan ryge i ”gabestokken” ved Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis jeg »ikke lever op til den almindeligt anerkendte lægefaglige standard«, så begrundes det med mit store ansvar.

Jeg kan endda blive politianmeldt for manglende journalføring, selvom ingen synes at interesse sig for, at der er så travlt på sygehusene, at man har givet sygeplejersker lov til ikke at læse journalen.

Og at læger kan arbejde 75 timer om ugen. Og ofte hverken have tid til at spise eller gå på toilet på en vagt.

Ikke noget med lav profil, til det værste er drevet over, og så ellers fortsætte.

Men et stort ansvar – det har landets ministre så sandelig også.

Der skal meget mere fokus på, at det er politikerne, der har skabt rammerne, så det stort set er umuligt at udøve sin faglighed. Uanset om man er læge, pædagog eller politimand.

Det er politikernes prioriteringer, der gør, at pædagogerne står alene med store børneflokke trods forskernes tydelige advarsler. Det er politiske prioriteringer, der gør, at politiet har flyttet så mange ressourcer til meningsløs grænsekontrol, at forebyggende arbejde er en saga blot.

Det er politikerne, der har fodret hunden med egen hale i så mange år, at vores sygehusvæsen snart kun består af et ”luftkastel af endeløs dokumentation”.

Jeg forslår derfor en tilsvarende gabestok for politikere i en dertil indrettet styrelse for borgersikkerhed. Når en minister f.eks. handler i strid med ministeransvarsloven, får tildelt en næse eller blot udviser foragt over for demokratiets spilleregler, vil jeg gerne hvile i, at det får konsekvenser – der fører til handling og bedring.

Ikke noget med lav profil, til det værste er drevet over, og så ellers fortsætte, hvor man slap med samme politik. Her ser jeg allerede Inger Støjbergs navn blinke øverst efterfulgt af Esben Lunde Larsens næser og uvillighed til at svare på spørgsmål eller modtage underskriftsindsamlinger fra borgerne.

Der er Eva Kjer Hansen, som fastholdt usandheder i imponerende lang tid, for ikke at tale om statsminister Lars Løkke. Og Carl Holst selvfølgelig. Morten Messerschmidt holdt en pause fra sin EU-post efter at være taget i brug af EU-midler til private kampagneformål.

Det kunne være et hak nedad på karakterskalaen, når en sundhedsminister undviger, fordi hun ikke var minister for området, da man valgte at tage millioner fra psykiatrien for at dække tab fra salg af vaccinefabrik. Måske endnu mere til den sundhedsminister, der netop var hoppet videre til en ny taburet og heller ikke ville svare, fordi hun nu ikke længere var sundhedsminister.

For et par dage siden kunne jeg læse, at man har udskudt en masse operationer pga. sparekrav. Ikke om der så kommer syv torsdage på en uge, lander ansvaret for dette, hvor det rettelig hører hjemme – hos de ministre og folketingspolitikere, der i en lind strøm udstikker krav og regler til os, der arbejder i systemet og med den anden hånd lover guld og grønne skove til folket. Hvorfor er det aldrig for alvor deres ansvar?

Flere skal kræve et svar fra vores ministre og deres ansvar.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.