Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Mchangamas manipulation

Lars Aslan Rasmussen, medlem af Folketinget (S)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Under overskriften ”Politikere må tåle mere og hårdere kritik” i JP 2/9 skriver Jacob Mchangama om, hvor vigtigt det er, at politikere skal kunne finde sig i mere og mere.

Han bruger mig som eksempel, fordi politiet har tiltalt en mand for blandt andet at kalde mig for ”bøsse” og ”svin” på Facebook.

Artiklen om sagen har han fra BT, og han glemmer behændigt at nævne sagens rette sammenhæng.

En mand med udenlandsk baggrund sender adskillige hadefulde beskeder med ukvemsord til min indbakke og slutter af med følgende sætning:

»Jeg ville nyde at møde dig på Nørrebro en dag.«

Det sidste er en klokkeklar trussel, som Mchangama slet ikke nævner.

Det er fint nok, at han selv gerne vil have alverdens hadebreve i sin postkasse, men derfor er det ikke alle, der har det på samme måde. Det er meget ubehageligt både at blive truet og kaldt skældsord, fordi man er folkevalgt.

Mchangamas forsøg på at bagatellisere problemet med trusler og forhånelser i den offentlige debat, ser jeg som en direkte udløber fra hans tid som i det stærkt højreorienterede Cepos, hvor han gjorde alt for, at staten skulle spille en så lille rolle som muligt, og at ytringsfriheden skulle være total, så man helt ustraffet kunne slynge om sig med trusler og håne andre mennesker. Det er selvfølgelig et let synspunkt at have, når man ikke er politiker og derfor slipper for den slags ubehageligheder.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.