Det ulastelige advokatnævn?
JP skrev, at advokat Chr. Harlang har stævnet advokaternes egen domstol, Advokatnævnet, for urent trav. Jeg ønsker ikke at forholde mig til Harlangs advokatmetoder, men jeg tror ikke, han får medhold. Det kan imidlertid blive en spændende sag med interessante bifangster.
I en sag anmodede en advokat om udsættelse af en svarfrist til 15/8, idet vedkommende var på ferie i udlandet. Det kunne det høje nævn ikke imødekomme. Der skulle foreligge svar fredag 4/8. En sådan sag tager typisk 6 mdr., og der sker næppe meget i sagen i de første uger af august, men vedkommende måtte afbryde sin ferie og købe en flybillet. Det bliver interessant, om Harlangs sag vil blotlægge lignende eksempler på ”ridefogedmentalitet” hos Advokatnævnet. Advokat Peter Fogh, formand for advokaternes interesseorganisation, Advokatsamfundet, gik ud i pressen og forsvarede advokaternes domstol, Advokatnævnet, imod Harlangs angreb. Det er specielt, at en interesseorganisation som Advokatsamfundet har en forudfattet opfattelse af en kritik af dets kontrolorgan. Advokaternes domstol skulle være 100 pct. uafhængig, hvorfor det er interessant, at advokat Peter Fogh som formand for interesseorganisationen fremkommer med sin tilkendegivelse om domstolens virke. Det giver det indtryk, at der er et samspil mellem interesseorganisationen og den uafhængige advokatdomstol.