Sebastian, EEC var en visionær tanke
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Kære Sebastian.
Jeg så den 18. juni på DR filmen om dig ”Du er ikke alene – filmen om Sebastian”, og jeg synes, du fortjener al den hæder, du blev tildelt. Jeg hører gerne mange af dine sange med stor glæde.
Dog må jeg sige, at du og store dele af kultureliten i 1970’erne tog alvorligt fejl mht. EF/EU. Du udtalte, at man (vel fra politisk hold) både brugte pisk og gulerod, for at Danmark blev stemt ind i EF. Nu synes jeg faktisk, at meget tyder på, at det ikke virker at piske en befolkning, så stemmer den faktisk i trods.
Jeg synes, at alle, også du, må anerkende, at et flertal af danskerne stemte sig ind i EF. I modsat fald er du/I jo ikke demokrater.
Hvis du mener, at modstanderne af EF havde patent på sandheden om det europæiske samarbejde, er jeg lidt bekymret for din hukommelse.
Nej, EEC var ikke en fiks idé. Derimod var det en visionær tanke om europæisk samarbejde.
Min påstand er, at Danmark som nationalstat – uden for det europæiske samarbejde – hverken ville have ført til mere velfærd (eller kunstnerstøtte, og hvad vi ellers har for den sags skyld). Derimod ville vi leve mere isoleret og fattigt. Og nej, de tog jo ikke vores danskhed fra os.
Som verden udvikler sig, er små lande kun stærke, når de står sammen. Derfor er jeg superglad for, at Danmark – den dumme og dejlige tøs – gik med i et forpligtende samarbejde i Europa.
Selvfølgelig betyder et samarbejde, hvor samarbejdsparterne er langt, langt flere end os, at vi ikke får alt igennem, som vi kunne ønske os, men det ville vi jo aldrig gøre uanset hvad i et globaliseret samfund.
Derfor: Lad os se vore europæiske brødre og søstre som gode samarbejdsparter – efter min menig også gerne i et tættere europæisk samarbejde – frem for at tro på Danmarks egen selvtilstrækkelighed som miniputnationalstat, som hører fortiden til.