Er jeg dum, fordi jeg er ordblind?
Da jeg begyndte på min gymnasiale uddannelse for to år siden, begyndte jeg med et nederlag. Jeg fandt ud af, at jeg var ordblind. Med det kom tvivlen, kan jeg gå i gymnasiet? Hele mit liv har jeg hørt, at ordblinde er dårlige i skolen, og at de ikke er lige så intelligente som alle de ”normale” mennesker. Men dette er en fordom, der ikke passer. Ligesom andre fordomme opstår den ud af uvidenhed og angst for det ukendte.
Leonardo da Vinci, Albert Einstein og Thomas Edison er nogle af de klogeste mænd, og de var alle ordblinde. Det er et tydeligt bevis på, at ordblindhed intet har med intelligens at gøre. Næste gang du møder en ordblind, så klap personen på skulderen og sig ”godt gået”, for som ordblind hører man fordomme om, at man har besvær i og uden for skolen. Stop fordommene, vi er som jer andre.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter