Min 16-årige søn døde af meningitis: Hjælp mig med at dele vigtig viden
Det berører mig dybt, at jeg ikke har været i stand til at holde mit løfte til Mathias! Og lige nu er det som om de unge mænd dør om ørerne på mig.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Vores søn Mathias døde af meningitis 16 år gammel i januar sidste år. Fra han fik de første symptomer, som var feber og opkast til hans liv ikke stod til at redde, gik der 24 timer.
Mathias havde IKKE nakkestivhed på noget tidspunkt, men en stigende hovedpine. De blodansamlinger, der også er et tegn på meningitis, havde han først til allersidst.
Hans symptomer var altså: Høj feber - der dog faldt til stort set ingen feber i løbet af dagen, opkastning og hovedpine. Intet andet.
Efter hans død lovede jeg ham og mig selv, at ingen unge mennesker og deres forældre skulle være uvidende om, hvor farlig sygdommen er og hvad man kan gøre for at forhindre den. Vi har nu prøvet med ’det gode’ i et år, gennem de officielle kanaler for at finde ud af, om systemet dog ikke godt kunne lære af Mathias tilfælde, så det ikke sker igen.
Det berører mig dybt, at jeg ikke har været i stand til at holde mit løfte til Mathias! Og lige nu er det som om de unge mænd dør om ørerne på mig. Siden Mathias døde for kun et et år siden – er to unge mænd på 17 og 18 år også døde af præcis det samme. Det giver altså tre døde unge mænd på et år alene i Københavnsområdet.
Tre unge mænds liv, der er forbi, tre unge mænds fremtid, der aldrig blev, tre unge mænds familier, hvis liv for evigt er smadret, tre unge mænds venner, der aldrig bliver de samme igen. Tre unge mænds børn, der aldrig bliver født. Det er TRE unge mænd for meget og nu må det STOPPE.
Jeg tænker og tænker, om de to sidste dødsfald kunne være undgået, hvis bare de, deres forældre eller de behandlende læger havde kendt til Mathias' sag.
Derfor er min opfordring:
Få jeres unge mennesker vaccineret. Man KAN faktisk vaccinere mod den meningitis Mathias døde af, og man gør det med unge mennesker i mange andre lande, bl.a. i Norden. Men vi vidste det ikke og havde måske også fra fravalgt det, hvis vi havde set på, hvor lille risikoen er. Men med den viden, jeg har i dag, ville jeg ikke tøve, og derfor skal I have denne viden.
For det sker jo – og særligt der, hvor unge mennesker er tæt sammen – på efterskoler, højskoler, kostskoler. Hvis det var mig, så ville jeg sørge for, at mine unge fik den vaccine – hellere i dag end i morgen.
Jeg ved godt, at man ikke kan vaccinere mod alle former for meningitis eller for alt i det hel taget, og jeg ved godt, at der ingen garantier gives i det her pokkers liv for højresvingende lastbiler, spritbilister, kræft, ulykker og hvad ved jeg – men det man kan gøre noget ved, skal man gøre: Jeg ville ønske, at jeg havde vidst det , jeg ved nu.
Så det er mit løfte: At jeg vil gøre, hvad jeg kan, for at det ikke sker igen – og igen. Derfor. Hjælp mig med at dele denne vigtige viden.
Dette indlæg har oprindeligt været bragt på facebook
Alle kan sende debatindlæg til redaktionen på debat@jp.dk. Betingelserne kan læses her