Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Gud og Allah – igen

Kritikken er haglet ned over biskoppen i Roskilde Stift, Peter Fischer-Møller, i anledning af et interview med ham her i avisen 24/12.

Kritikken er haglet ned over biskoppen i Roskilde Stift, Peter Fischer-Møller, i anledning af et interview med ham her i avisen 24/12. Og jeg er da enig med kritikerne et langt stykke hen ad vejen, om end jeg tvivler på, at en ekstra studieorlov vil hjælpe stort. Biskoppen har nærmest selv bedt om kritikken.

Men kritikerne skyder spurve med kanoner, eftersom Fischer-Møller ikke lukker meget andet ud end banaliteter. En af dem er udsagnet om, at Gud ikke kun har skabt kristne. Det er der vist ikke nogen, der vil påstå, at han har. Så kommer de i hvert fald i klammeri med Luther, der i sin forklaring til 1. trosartikel siger: »Jeg tror, at Gud har skabt mig og alle andre skabninger.«

Men det, der først og fremmest får mig til tasterne, er den fælde, som Fischer-Møller som så mange andre falder i: I et sikkert velment, men mislykket forsøg på at erklære islam som en religion, der sandelig også skal være plads til (naturligvis, vi har jo religionsfrihed her i landet!), havner han i den grøft, at det kun kan lade sig gøre ved at sable det ned, som vi selv står for.

Det gør Fischer-Møller ikke ved at kalde vores hud for maddikefarvet, som jeg nyligt har set det, eller grisefarvet, som Niels Hausgaard engang sagde, men Roskilde-bispen er ikke bedre:

»I de daglige bønner minder vores muslimske medborgere sig selv og andre om deres religiøse grundlag. Det gør, at religionen får en anden plads i deres liv end i en almindelig folkekirkelig tradition, hvor vi i stedet for at bede fem gange om dagen snarere tjekker vores bankkonto og vores investeringer. Og så vender vi os med ansigtet mod Bruxelles og påkalder den hellige vækst og konkurrenceevne«.

Hvad er det dog for et meningsløst og pjanket alternativ at stille op: Enten er man en from muslim, eller også er man en grådig kapitalist, der kun tænker på vækst og konkurrenceevne. Og så er der vist ovenikøbet ikke megen dækning for dette ”vi”, når det kommer til stykket. Det er snarere de andre. Og mere mening er der ikke i udsagnet om, at kristendommen ikke har patent på Guds vej til mennesker. Patent? Det ord har da vist ikke meget at gøre i denne sammenhæng, det har jo mere med jura at gøre. At evangeliet kan forkyndes af dets argeste modstandere, er derimod indiskutabelt: »Andre har han frelst, sig selv kan han ikke frelse,« sagde man langfredag, da Jesus hang på korset. Ordene var ment som en hån. Ikke desto mindre talte de sandt. Kærligheden søger i intet sit eget.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.