Elitens profitræs
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I Jyllands-Posten 14/12 var der et meget interessant interview med Steen Jakobsen, cheføkonom i Saxo Bank. Han fremfører en række spændende og utraditionelle synspunkter, som jeg fuldt ud kan tilslutte mig.
Han skriver bl.a., at Karl Marx’ ”Das Kapital” er den bog, der bedst beskriver verden lige nu: »Marxismen peger på, at man ultimativt frarøver købekraften fra arbejderne ved at underbetale dem.« Det er det billede, vi har i dag, hvor lønningerne overalt i Vesten har været frosset fast i årevis. Omvendt er virksomhedernes profit på sit højeste niveau nogensinde.
Toppen (eliten) rager til sig på bekostning af dem, der laver arbejdet. Stort afkast til aktionærerne, tilbagekøbsprogrammer, bonusaftaler til direktionen osv. I et tidligere læserbrev efterlyste jeg et eksempel på, at en virksomhed, der vil skære ned, startede med at reducere i direktionens lønninger og bestyrelsens honorarer, men det sker ikke i elitens verden, vel snarere tværtimod. Heldigvis har vi da stadig et demokrati med stemmeret, selv om nogle fra eliten mener, at det ikke er særligt hensigtmæssigt, når befolkningerne nu ikke kan finde ud af at stemme, som de bør. Brexit i England, Trump i USA og formentlig også kommende afstemninger i Europa viser, at den brede befolkning er træt af elitens/storkapitalens tromlen derudad i jagten på endnu mere. Måske er der håb om, at vi kan få bremset op.