Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Sosu’erne skal ud af offerrollen

Hvis Dennis Kristensen fra Foa ønsker sosu’erne ud af offerrollen, som det senest har lydt på Foa-kongressen i Aarhus, vil jeg foreslå forbundsformanden ikke at italesætte denne offerrolle så hårdt, men måske snarere søge en ledelsesmæssig tilgang til problemet, så det er de stærke og stolte sosu’er, som opnår opmærksomhed.

Rigtigt er det, at sosu’erne med rette har følt sig overset, hvad angår det stærkt samfundsnyttige arbejde, de udfører. Men sosu’ernes arbejdsbetingelser handler mindre om at sætte sig i offerrollen, fordi man bliver presset for hårdt, og mere om at udvikle evnen til at fungere i de rammebetingelser, som vores folkevalgte sætter.

Og rammebetingelserne er i positiv udvikling. Nu, hvor det forkætrede styringsprincip New Public Management er ved at blive lagt i graven, er der opstået et spændende organisatorisk felt, hvor forbedringer faktisk er mulige. I min kursusvirksomhed, hvor vi arbejder med at klæde medarbejdere og ledere i omsorgssektoren på, ser vi mange stærke medarbejdere, som bare brænder for at komme til at hjælpe de ældre og de svage.

Blandt de sosu’er, som oplever afmagt i arbejdet, vil der være nogle, som måske ikke skulle have været sosu’er. Derfor handler det ikke blot om at øge synligheden og den faglige stolthed blandt medarbejderne. Det handler også om at øge medarbejdernes evne til at reflektere, så man for eksempel spørger: »Skal jeg i virkeligheden dette her?« eller »Hvordan kan jeg gøre tingene anderledes?« uden at ende i offerrollen. Det skal være min påstand, at 90 pct. af sosu’erne kan blive endnu bedre til at reflektere over eksempelvis deres egen rolle eller at imødekomme andres behov, så de f.eks. ikke kommer til at tillægge de ældre behov, der ikke er de ældres, men deres egne. Men det er jo en øvelse, vi alle kan lære af.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.