Vi unge bliver mindre dannede, hvis vi ikke kan koncentrere os
Vi bliver ikke selvreflekterende og kritiske af at gå rundt med hovedet i telefonen og med et verdenssyn, der går en halv meter ud fra os selv.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Hvis der sker et skred i koncentrationen, så sker der et skred i dannelsen. Vi unge har i dag svært ved at koncentrere os og bliver derfor mindre dannede end tidligere generationer.
Vi har generation efter generation været bedre til at uddanne os end den forrige. Men jeg vil påstå, at det er sket på bekostning af, at niveauet af vores dannelse har fået et nøk nedad. Med dannelse mener jeg menneskelige egenskaber som empati, selvrefleksion og kritisk sans.
Jeg medgiver, at dannelse og processen herom er længerevarende og alsidig, men dannelsen bliver afbrudt, hvis Tinder, Kim Kardashian og iPhonen opsluger al vores tid og fokus. Jeg påstår ikke, at teknologien er dårlig, fordi den har uden tvivl bragt flere gode ting med sig, end den har skabt dårlige. Vi skal bare passe på, at vi ikke overgiver al vores medmenneskelighed og kulturelle bevidsthed til teknologien.
Glemmer at stoppe op
Vi bliver ikke selvreflekterende og kritiske af at gå rundt med hovedet i telefonen og med et verdenssyn, der går en halv meter ud fra os selv.
Vi ”swiper” videre som aldrig før og glemmer at stoppe op og tænke over det, vi møder. Alting skal foregå så hurtigt, hvilket for mange får konsekvensen, at vi bliver dårligere og dårligere til at koncentrere os. Tag dig tid til at være offline.
Vi bliver ikke selvreflekterende og kritiske af at gå rundt med hovedet i telefonen og med et verdenssyn, der går en halv meter ud fra os selv. Denne navlepillende adfærd, hvor mange unge ikke har koncentration til at læse (oftest ganske korte) uddrag af klassiske litterære værker, men godt kan ligge i kø i fire dage for at få et par sko, viser, hvad der er galt med mentaliteten hos dele af generationen.
Vær kritisk over for teknologien
Bevares, jeg synes også selv, at Herman Bang er jævnt kedelig, men i gymnasiet spændte jeg alligevel hjelmen og fik mig igennem hans tekster. Det at reflektere og forholde sig kritisk til en tekst gør os både mere dannede og øger vores empati som mennesker. Det kræver dog bare en vis koncentration for at kunne reflektere, og hvis refleksionen er væk, er det sværere at blive dannet.
Vi må ikke lade vores telefoner opføre sig som opmærksomhedskrævende børn, som konstant river os ud af det offline mode, det kræver at koncentrere sig. Vi bliver nødt til at blive kritiske over for brugen af teknologien og alle de ting, vi møder på nettet.