Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Statsministerens upassende eid-hilsen

Forleden ønskede Lars Løkke Rasmussen på sin Twitter-profil »Eid Mubarak til alle danske muslimer«.

Forleden ønskede Lars Løkke Rasmussen på sin Twitter-profil »Eid Mubarak til alle danske muslimer«. Det fandt jeg upassende og fik straks på puklen for at være smålig, gå i for små sko og i øvrigt snart skulle overveje at tage på sommerferie. Såvel kommentatorer som flere af mine kolleger på Christiansborg indtog disse synspunkter.

Når jeg finder det upassende, at statsministeren pludselig finder anledning til at ønske danske muslimer en glædelig eid, så har det imidlertid intet med smålighed at gøre. Jeg har intet imod, at muslimer fester og er glade. Det, jeg har noget imod, er en statsminister og et regeringsparti, Venstre, der siger et og gør noget andet.

Statsministeren og hans parti har ved enhver lejlighed afsværget sig påstanden om, at Danmark er et multikulturelt land. Men statsministeren handler, som om Danmark er det, når statsministeren finder anledning til at lykønske muslimer med deres særlige helligdag.

Når Barack Obama og David Cameron ønsker en glædelig eid, så flugter det fint med deres retorik omkring deres respektive lande – både USA og Storbritannien er multikulturelle lande. Det er erkendt og formentlig relativt ubestridt. Men det er ikke tilfældet for Danmarks vedkommende.

Statsministeren skal heller ikke være den, der erklærer Danmark for multikulturelt. Derfor vælger statsministeren en anden taktik. Han handler, som om Danmark er multikulturelt, og lykønsker herboende muslimer med deres helligdag. Se, det er ikke ordentligt over for befolkningen sådan at spille med lukkede kort. Hvis statsministeren, som hans hilsen til danske muslimer klart indikerer, opfatter Danmark som et multikulturelt samfund, så må han være ærlig, komme ud af skabet og sige det til danskerne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.