Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Jeg ammer kun for min egen skyld ... Nej vel!?

Nu kommer sandheden om, hvorfor jeg ammer på bordet.

Jeg sad i ro og mag og drak min kaffe, da mit blik blev fanget af en ammedebat på JPs facebook. Først blev jeg glad. Simone Bruun Spangsvig medvirker i et indslag, hvor hun fortæller, hvorfor hun stadig ammer. Så roligt og ikke fordømmende. Så læste jeg kommentarsporet, og der fik jeg min kaffe galt i halsen.

Jeg ammer min datter Vega. Hun er elleve måneder gammel, og hun fik tænder, da hun var omkring seks måneder, så allerede dér er jeg jo helt gal på den, kan jeg læse.

Men nu skal I høre, hvorfor jeg stadig ammer:

Jeg elsker at amme. Jeg elsker at amme, fordi det føles rigtig lækkert på brysterne. Faktisk gør jeg det kun for min egen skyld. Simone vil amme sit barn, til han selv siger fra

Jeg nægter Vega sutten og tvinger hende til brystet. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skulle gøre, hvis jeg ikke ammede. At sidde offentligt og amme, det er det bedste. Jeg gør det kun for at støde dig og dine stramme venner. Og så fordi at jeg måske inderst inde bare elsker at blotte mig. Bare tanken om en normal BH og en trøje, der er pæn i stedet for praktisk. Eller tanken om at sidde til en fødselsdag uden at måtte amme, mens jeg forsøger at spise, fordi min datter er overvældet – det er alt for nemt! Aaaalt for nemt, siger jeg. At amme er kun mors behov. De niv-sår og møffen på min krop, det kan jeg ikke undvære.

Jeg dømmer heller ikke dig, der vælger flasken til. Det er jo dit valg. Så respektér lige mit, skriver Katinka Frederikke Fabricius.

Ej, nu må I have mig undskyldt...? Mors behov? Ironi kan forkomme i det overstående.

De fordomme, der kommer til udtryk, kan umuligt være gennemtænkte. At amme har aldrig - og jeg understreger - aldrig været mit behov.

Min datter Alma selv-afvænnede, da hun var seks måneder, og det var en kæmpe lettelse, ærlig talt. Vega, hun vil slet ikke snydes med plastik, og det synes jeg er fair nok, selvom jeg af egoistiske årsager er ret træt af det. Men amning bliver mit behov, da jeg jeg ønsker mine døtre det bedste. Ligesom at jeg ikke kunne finde på at lade dem skrige sig i søvn, fordi jeg vil sove, kunne jeg heller ikke finde på at lade Vega skrige sig igennem hverdagen, til hun lærte at lade mig være i fred. Det er mit behov at opfylde mine børns behov. Det er ikke på tjenerniveau, for jeg er faktisk ret god til at sætte grænser, men når det kommer til tryghed, så er jeg der for dem.

Jeg dømmer heller ikke dig, der vælger flasken til. Det er jo dit valg. Så respektér lige mit.

Og i øvrigt så er amning mere end mad, hvis du ikke er klar over det. Jeg ammer ikke offentligt, fordi jeg er for doven til at tage mad med, men tværtimod fordi jeg trøster og beroliger mit barn. Så støder jeg dig, så kig den anden vej..

Indlægget er oprindeligt blevet bragt på afsenderens egen blog.

Alle kan sende debatindlæg til redaktionen på debat@jp.dk. Betingelserne kan læses her

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.