Finansloven er imponerende
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg skal ellers love for, at 3F-formand Per Christensen kommer af med noget galde i Jyllands-Posten 1/2, hvor han beskriver finansloven for 2016 som den rene massakre på Danmark. PC undrer sig over, hvorfor der ikke er flere i medierne, som ønsker at beskæftige sig med det ”faktum”. Måske fordi det ikke er sandt?
Måske fordi PC er helt galt på den, når han taler om massive nedskæringer på den offentlige velfærd. Måske fordi danskerne ikke gider høre på desperate fagforeningsbosser med vigende medlemstal, der rakker ned på dem, som tager ansvar i en svær tid. PC’s udgydelser skal dog ikke stå uimodsagte, hvorfor jeg her begiver mig ud i et svar.
Trods blot 34 mandater
Jeg er naturligvis glad for det, jeg opfatter som ros, når PC siger, at finansloven 2016 trods Venstres blot 34 mandater er noget af det mest ideologiske i mange år. Jeg er enig i, at det er ganske imponerende, hvad regeringen har fået igennem af sin politik, når man alt andet lige tager den parlamentariske situation i betragtning.
Helt i modsætning til tidligere under SR-regeringen, som blev støttet massivt af 3F, kan man genkende de politiske resultater i forhold til de løfter, som blev afgivet inden folketingsvalget. Måske også derfor er det ”kedeligt” for medierne at skrive om, når det nu er kendt stof?
Vi gik til valg på at løfte midlerne til sundhedsområdet med 2,4 mia. kr. Det er sket. Vi gik til valg på at stramme op på udlændingeområdet, så omkostningerne ikke løber helt ud af kontrol. Det er sket. Også løfterne om et styrket politi, en styrkelse af landbrugets muligheder for at skabe indtjening og job samt en løsning på dagpengespørgsmålet er blevet leveret.
Et ”brudt” løfte
Det eneste, man måske kan bebrejde os, er, at løftet om, at den offentlige økonomi som udgangspunkt skulle underlægges et udgiftsstop, ikke er holdt. Der er således blevet tilført ekstra midler – herunder til borgernær velfærd i kommunerne.
Men det er et ”brudt” løfte, som jeg fornemmer, at PC godt kan leve med i modsætning til SR-regeringen, der lovede en massiv tilførsel af midler til den offentlige økonomi, alt imens resultatet blev en de facto minusvækst i kommunerne.
PC skulle i stedet for den golde kritik glæde sig over, at V-regeringens højeste prioritet er at skabe job også til de tilbageværende 3F-medlemmer. Det gør vi ved et massivt fokus på at gøre det attraktivt at investere i Danmark, hvilket sker, når vores virksomheder bliver gjort mere konkurrencedygtige i forhold til udlandet.
Skatten ned på lave indkomster
Vi skal have omkostningerne ned og gjort det lettere at drive forretning. Alternativet er, at investeringerne og dermed arbejdspladserne forsvinder til udlandet, som vi desværre i alt for stort omfang har set gennem de senere år.
Det sker ved at gøre det mere attraktivt at tage et arbejde, bl.a. ved at sænke skatten på de lave indkomster, så der er lidt mere tilbage til lønmodtageren. Det vil både give et større arbejdsudbud, men det vil også være en gestus til de mange lønmodtagere, som hver dag står op for at tage hen på arbejdet og gøre en aktiv indsats.
Vi forsøger at fokusere uddannelsessystemet, så det bliver så erhvervsrettet som muligt, herunder at skabe incitamentet til at gøre sin uddannelse hurtigt færdig.
Intet pengetræ
Vi forsøger at prioritere indsatsen, så vi kan komme længst for de midler, som er til rådighed. Og ja, så må også Arbejdstilsynet fokusere indsatsen, ligesom kommunerne må prioritere det vigtigste først, som vi alle må i husholdningerne. Der er desværre ikke et pengetræ på Christiansborg Slotsplads, som vi kan ryste for ekstra midler. Der er kun de midler, som vi selv tjener gennem private job.
Vi har derfor med finansloven 2016 lagt to spor ud: Der satses for det første på bedre muligheder for jobskabelse og indtjening gennem skatte- og afgiftslettelser på erhvervslivet, f.eks. nedsættelse af NOx-afgiften. For det andet satses der på kernevelfærdsydelser i form af et styrket sundhedsområde og en mere værdig ældrepleje.
Balance og realisme
At PC postulerer, at der ingenting bliver givet til hverken forskning eller grøn omstilling, må stå for hans egen regning. Faktum er, at vi med finansloven stadig er blandt de få lande i verden, som lever op til målsætningen om at anvende 1 pct. af bni på forskning. Og med finansloven er vi fortsat blandt de absolut førende lande i verden, hvad angår satsning på grøn omstilling.
Faktisk ligger vores målsætninger så langt foran andre lande, at det kan være svært at argumentere ude på plejehjemmet for, at vi bliver nødt til at bruge flere midler på det grønne område i stedet for en værdig ældrepleje.
Der skal være balance og realisme i tingene. Og det skaber finansloven for 2016 heldigvis. Måske er det bare ikke spændende nok for det stadig mere sensationshungrende pressekorps, at de gider skrive om det.
Det må PC og jeg så prøve at leve med.