Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vor tids pædaguru

Mikael Busch, lektor, Kolding Gymnasium, Gefionvej 28b, Kolding

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Professor Lars Qvortrup føler sig i Jyllands-Posten 3/4 tilsyneladende krænket over en sætning i min klumme den 30/3. Jeg skriver, at Qvortrup »docerer en form for åndløs undervisningsteknologisk ingeniørkunst«. Det lyder jo heller ikke rart, men jeg står ved min opfattelse. Og den ændres ikke af, at professoren i ”læring” henviser til et obskurt cirkulære af april 1900 eller af, at han har skrevet bogen ”Den myndige lærer.”

Titlen lyder ganske vist lovende, men i praksis docerer Qvortrup stadig åndløs undervisningsteknologi. Jeg var selv til stede, da han for nylig indviede en større forsamling gymnasielærere i undervisningsteknologen over dem alle: John Hattie. Hattie er manden bag den såkaldte evidensbaserede pædagogik, som de toneangivende i den danske undervisningsindustri er meget begejstrede for. Hattie, der er professor ved et australsk universitet, er kort fortalt vor tids pædaguru.