EU kalder Morten Messerschmidt
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Morten Messerschmidt (DF) skriver i JP 29/1, at det er det grænseløse Europa, som gør det nemt for kriminelle at færdes på tværs af grænserne.
Danmark er medlem af EU og har været det i mere end 40 år. Danske EU-parlamentarikere (heriblandt Morten Messerschmidt) har mulighed for at påvirke EU-lovgivningen, og Danmarks ministre bliver spurgt til råds, inden forslag til EU-lovgivning bliver gennemført. Derfor bør vi have den samme politiske tilgang til EU-lovgivning, som vi har til dansk lovgivning. Det kan påvirkes, det kan ændres, det er ikke et diktat fra Bruxelles.
Derfor falder det mig i øjnene, at en erfaren politiker som Morten Messerschmidt opstiller sagen sort-hvidt.
Fordele og ulemper
Selvom hans indlæg er velskrevet, og selvom det er flatterende, at halvdelen af indlægget beskæftiger sig med min person frem for emnet, mangler der en klar beskrivelse og afvejning af, hvilke fordele og ulemper det grænseløse Europa giver os.
Dansk politi har gentagne gange sagt, at uden samarbejdet i Europol bliver kriminalitetsbekæmpelsen besværliggjort.
Friheden til at kunne rejse ubesværet i Europa, muligheden for at tage arbejde i et andet EU-land og chancen for at kunne udvide sin horisont gennem studieophold i et af de lande, som er medlem af fællesskabet, vægter for mig højere end muligheden for at kunne markere landeafgrænsninger med grænsebomme.
Når det kommer til bekæmpelsen af organiseret kriminalitet i Danmark, er det oplagt, at vi lytter til fagfolk, som beskæftiger sig med emnet hver dag. Dansk politi har gentagne gange sagt, at uden samarbejdet i Europol bliver kriminalitetsbekæmpelsen besværliggjort.
Politisamarbejdet på tværs af Europa er altså ifølge dansk politi en væsentlig forudsætning for at bekæmpe kriminalitet, ligesom politisamarbejde mellem f.eks. København og Nordjylland også er en væsentlig forudsætning for at tøjle kriminelle. Derfor er det vigtigt, at vi stemmer ”ja” til tilvalgsordningen vedrørende retsforbeholdet, som kommer til afstemning senest i 2016, og som hovedsageligt har til formål at sikre fremadrettet dansk deltagelse i Europol. For Europas bedste, for Danmarks bedste, for vores bedste.