Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Kan vi også indføre sovetime på sociale medier?

Hvis mine sociale medier efter midnat blev reduceret til videoer af en sovende Mark Zuckerberg, Elon Musk eller Shou Zi Chew, ville jeg personligt meget hurtigt lægge mobilen fra mig og gå i seng.

Sigrid Guldager SchmidtPædagogmedhjælper, København N

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Som lille husker jeg tydeligt, hvor skuffende det var, når klokken blev 20.15, og programmet ”Ramasjang” overgik til ”Ramasjang sover”. Bedst som mor og far havde glemt eller opgivet min sengetid og det faktum, at jeg stadig sad limet fast foran fjernsynet, var programmet nu reduceret til en kedsommelig sovetime.

Så kunne man rigtigt sidde der og kigge på alle værterne, der snorkboblede, hvilket jeg skulle hilse at sige var så kedeligt, at man lige så godt kunne gå i seng.

I Norge ønsker regeringen nu, at sociale medier som Facebook og Instagram begrænses om natten med lukketid fra midnat til kl. 6 for at beskytte børn og unge.

En god nats søvn er afgørende for vores trivsel og indlæring, og når sociale medier og skærme er designet til at fastholde vores opmærksomhed, også når vi egentlig burde sove, kan det undre mig, at den danske regering ikke allerede har fundet på dette, når en folkekær tv-kanal som Ramasjang har gjort det i årevis.

Min generation har været prøvekaniner i at vokse op med de sociale medier. Og hvor kan jeg misunde mine forældres generation at have været det foruden.

Jeg ser langtfra sociale medier som en entydig ond opfindelse, men vi kan heller ikke se bort fra den mistrivsel, de forskruede kropsidealer, den giftigt performative perfekthedskultur eller den FOMO, som sociale medier kan skabe. Og det er kun grundpakken. Nu ser vi også unge, der suges ind i algoritmiske kaninhuller, som kan føre til radikalisering, eller ligefrem indhold, der opfordrer til selvskade og spiseforstyrrelser.

Fra 1. juli 2027 vil regeringen omsider sætte en aldersgrænse på 15 år på sociale medier, men det er ikke godt nok. Det kan være svært for forældre at gennemskue, hvad deres børn foretager sig online. Og derfor vil jeg gerne vide, hvad regeringen har tænkt sig at gøre for de unge over 15 år, som fortsat skal navigere på sociale medier?

Vi ved, at skærmbrug inden sengetid kan gøre det sværere at falde i søvn og påvirke vores søvnkvalitet. Og lad os være ærlige. Det er ikke kun børn under 15 år, som ikke kan styre deres forbrug af sociale medier – det er os alle sammen. Hvorfor ikke også gøre noget ved det?

De sociale medier stjæler jo ikke kun opmærksomheden i folkeskolen. Vi ser samme tendens på gymnasiet og på arbejdspladsen. De stjæler vores nærvær blandt familie og venner, og som om det ikke var nok, så stjæler de også vores nattesøvn.

Hvorfor ikke starte et sted, vi allerede kender? Ved en sovetime. Lad os ligesom Norge beskytte børn og unges søvn ved at indføre en sovetid på sociale medier. Det skal ikke være et forbud mod sociale medier, men en digital lukketid, hvor platformene ganske enkelt ikke er tilgængelige i de nattetimer i hverdagene, hvor børn og unge burde sove.

Hvis mine sociale medier efter midnat blev reduceret til videoer af en sovende Mark Zuckerberg eller Elon Musk , ville jeg meget hurtigt lægge mobilen fra mig og gå i seng.