Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Åbent brev til Yury Ushakov: Du kan gøre Putin klogere

Du kender nordisk og europæisk mentalitet og ved, hvor fredelige vi er. Kunne du ikke bruge din viden til at viderebringe dine mange års oplevelser fra Danmark, Vesteuropa og EU til præsidenten?

Bertel HaarderTidl. minister, (V)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kære Yury Ushakov. Måske husker du mig fra dine 22 år som ansat på den russiske ambassade i Danmark. Jeg var nyvalgt folketingsmedlem og blev senere minister i 22 år. Du skrev ph.d.-afhandling om nordisk udenrigspolitik og talte perfekt dansk.

Jeg inviterede dig til at holde foredrag på Venstres Ungdoms sommerhøjskole på Gl. Skovridergård i Silkeborg. Du ankom med din kone og datter iført seneste mode: sneakers og Disney-tøj med Mickey Mouse på jeres T-shirts!

Kan du huske, vi begyndte med at synge Ingemanns salme ”Der står et slot i Vesterled” med slutlinjen ”Fra Paradiset i Østen”, som du jo skulle fortælle os om? For sjov gik jeg rundt og bankede på væggene for at være sikker på, der ikke var hemmelige mikrofoner! Senere mødte jeg flere gange din kone, der vistnok arbejdede i lufthavnen.

Efter København kom I til Bruxelles, næsten samtidig med at jeg kom i Europa-Parlamentet. Og senere til Washington i 10 år som ambassadørpar.

Du er måske den mest erfarne diplomat i Rusland med en kæmpe viden om danske og nordiske forhold.

Du er nu Ruslands ”dr. Kissinger” og sidder ved Putins højre hånd, når han modtager forhandlere, f.eks. forleden de amerikanske forhandlere Witkoff og Jared Kushner (Trumps svigersøn) på deres mislykkede fredsmission.

I Vesten får vi hele tiden at vide, at din præsident føler sig omringet af Nato-landene og ønsker en genetablering af Sovjetmagten. Og sandt er det, at Rusland i Østersøen nu er totalt omgivet af Nato-lande. Men du ved jo bedre end nogen anden, at:

1. De nordiske lande er alt andet end aggressive.

2. Når Finland og Sverige meldte sig ind i Nato, skyldes det udelukkende Ruslands invasion i Ukraine, som har slået os alle med frygt og fået os til at opruste – meget mod vore ønsker og tradition. Som den finske præsident, Sauli Niinistö, sagde på tv til din præsident: »Hvis du vil vide hvorfor – se dig i spejlet!«

Du husker nok tidligere udenrigs- og finansminister Henning Christophersen (V), som var min store læremester. Han fortalte, hvilken betydning det havde, at den tidligere russiske præsident Gorbatjov og hans hustru Raisa blev inviteret på en rejse rundt i Norditalien, hvor de begge med egne øjne kunne opleve velstanden og fredsommeligheden i et vestligt samfund.

Du kender jo nordisk og europæisk mentalitet og ved, hvor fredelige vi er. Kunne du ikke bruge din viden og dine erfaringer til at viderebringe dine mange års oplevelser fra Danmark, Vesteuropa og EU til præsidenten? Eller har din præsident det ligesom den amerikanske præsident, der heller ikke lytter til sine rådgivere?

Ingen er jo nærmere end dig til at formulere det oplæg til våbenstilstand, der kan stoppe de uhyggelige, daglige blodsudgydelser i Ukraine – uden at gentage katastrofen fra 1938, da briterne svigtede Tjekkoslovakiet og derved tvang landet til at overgive dets forsvarsværker til nazisterne.

Jeg ved, at du naturligvis skal være 100 pct. loyal over for dine foresatte, herunder din præsident. Men det er jo også vigtigt, at han drager nytte af dine rige erfaringer i Danmark, Bruxelles og Washington. Det er vel derfor, han har dig med til forhandlinger med amerikanerne.

Kan du ikke oversætte til russisk det kloge lille vers af den danske digter Piet Hein:

The noble art of losing face

May one day save the human race.