Chef, din brug af ai svækker din troværdighed
Det er simpelthen for dovent at bruge ai som krykstok.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Vi kender det alle. Tekster, der er så klinisk rene, at de kunne bruges til en operation. Den lidt for perfekte tekst. Det lidt for formelle svar fra kollegaen. Mens vi selv er overbærende over for vores egen brug af ai-assistance til at skrive tekster, så viser en undersøgelse et gab mellem vores egen og andres opfattelse af netop det.
Min gode ven og psykolog Tau Risvang ville have sagt, at »når teknologi kommer mellem mennesker, bliver distance en uundgåelighed«. Det er ikke noget nyt, men konteksten er interessant. Ifølge undersøgelsen er det særligt mellem medarbejdere og ledere, at en højere grad af ai-assistance svækker tilliden til lederen, da medarbejderne ofte tolker det som dovenskab eller mangel på oprigtighed.
Kun 40 til 52 pct. af medarbejderne betragtede beskeder fra deres leder som oprigtige, når lederen brugte meget og tydelig ai-assistance. Sammenlignet med 83 pct. for beskeder med lav assistance, og 95 pct. betragtede beskeder uden ai-assistance som oprigtige.
Så kære chef. Dine medarbejdere (og alle os andre) kan godt registrere dine beskeder skrevet med ai, og du bør være varsom, da de kan tolke din brug heraf. Situationen spiller dog en rolle. Ved informativ information, som en mødeagenda eller andre faktuelle meddelelser, bliver et højt niveau af ai-assistance generelt positivt modtaget i undersøgelsen.
Men bruger du høj ai-assistance ved beskeder, der kræver empati, som eksempelvis ros, lykønskninger eller personlig feedback, ja, så opfatter medarbejderne dem som mindre oprigtige, og nogle sætter ligefrem spørgsmålstegn ved deres lederevner.
Jeg har sågar selv oplevet en leder, som gav lykønskning til teamet om en ny milepæl, der tydeligvis var skrevet af ai, hvor en anden leder kommenterede herpå i præcis samme toneleje og stil. Selvom undersøgelsen ikke nævner noget om tilliden mellem ledere, så mener jeg stadig, det står tilbage som et tydeligt, usagt signal til de observerede medarbejdere.
Hvad er løsningen mon så? Det lette ville være at få din ai-assistent til bevidst at lave stavefejl, så det fremstår mere autentisk. For andre mister vel ikke tilliden, hvis de ikke kan se, at der er brugt ai? Måske på den korte bane, men jeg vil vove den påstand, at man stadig mister den oprigtige interesse, som jeg ser som fundamentalt for god ledelse.
Og nej, du skal ikke annullere dit ChatGPT-abonnement (i hvert fald ikke af denne grund), men vi bør alle være bevidste om, hvor teknologien giver værdi, og måske endnu vigtigere, hvor den skaber unødvendig distance mellem mennesker. Særligt hvis du er leder.