Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det er ikke byen, der betaler for den grønne omstilling

Jeg efterlyser mere ærlighed. Ærlighed om, at teknologi ikke redder os fra os selv. Ærlighed om, at effektivisering ofte fører til mere forbrug, ikke mindre. Og at det er os herude på landet, der betaler den højeste pris for de nye tider.

Birgitte VestergaardIngeniør, Hemmet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det er blevet almindeligt at tale om den grønne omstilling, som om den var en slags civilisatorisk dannelsesrejse: Vi køber en elbil, sætter solceller på taget og føler os straks som helte i et moderne øko‑epos. Det er en smuk tanke. Lidt som forestillingen om, at man bliver et bedre menneske af at eje Knausgårds samlede værker – uden at have læst dem.