Hvorfor skal staten bestemme, om jeg må sige "neger"?
Racismeparagraffen er diskriminerende og bør afskaffes. Hvem skal bestemme, hvad der er racistisk og diskriminerende? Er det en dommer eller politikere?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Engang var ”neger” et neutralt ord, men tiden ændrer sig. Det er i og for sig fair nok, at samfundet ændrer sig, og det samme gør sproget også. Men det er ikke statens opgave at være smagsdommer og vuggestuepædagog for diverse minoriteter.
Staten skal ikke lovgive om racisme, hvor dommere skal vurdere tidsånden, folks følelser og til sidst kan risikere at sende én i fængsel i op til to år.
Minoriteter skal i stedet sige fra, hvis de oplever at blive krænket, ligesom alle andre i samfundet i øvrigt. Staten skal ikke censurere sine egne borgere ved at være smagsdommer. Det er en farlig glidebane, når man censurerer sproget, som også George Orwell i sin roman ”1984” beskriver det.
I romanen ”1984” blev sproget udvandet så meget, at man ikke kunne udtrykke sig på forskellige måder. Man kunne kun sige ”dårligt”, ikke ”forfærdeligt” eller ”træls”.
Det er ikke det, som vi ser nu, hvor vi mister diverse synonymer fra det danske sprog. Men vi risikerer, at folk lægger låg på deres holdninger og censurerer sig selv i frygt for at blive straffet. For demokrati er ikke kun folk, der skriver pæne debatindlæg eller har studeret på RUC.
Det er også for stamkunden på bodegaen, gameren i sin mors kælder og kunstnere, som maler Muhammed. Når det ses, at man kan dømmes for vittigheder, så fungerer denne paragraf ikke efter hensigten. Jeg tror godt, samfundet kan fungere uden racismeparagraffen. Vi behøver ikke at have en barnepigestat, hvor staten skal lære os at snakke.
Jeg tror på mennesker, på individer. Jeg tror på, at vi godt selv kan finde ud af at tale ordentligt til hinanden og irettesætte dem, som ikke kan. Derfor er selve racismeparagraffen diskriminerende, for den tror ikke på befolkningen som voksne myndige borgere, der godt kan finde ud af at tale ordentligt. Derfor skal racismeparagraffen afskaffes, da den diskriminerer sine egne borgere.