Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi orker ikke at lytte til jeres tomme løfter om velfærd

Der er emner, der er tungere og væsentligere end velfærd. Det er der desværre mange politikere, der glider let hen over.

Lilly B. TangJurist, Hørsholm

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvor politiske paroler dog bare virker dumme i annoncer og på valgplakater. En »god« folkeskole, lyder det fra SF og i lignende intetsigende udsagn om skoler og børnehaver fra flere andre partier. Hvad er en »god« folkeskole? Det kan ingen jo svare på … eller rettere alle vil svare noget forskelligt, såvel det enkelte menneske som partierne hver for sig. Så det er et udsagn uden indhold.

Vi kan ikke bruge parolerne til en pind og kan også konstatere, at ingen af partierne lever op til valgløfterne, når eller hvis de er valgt. Når virkeligheden, økonomien, kæmpebureaukratiet og ”eksperterne” har fremlagt hindringerne for, at partiernes drømmemål ikke kan lade sig gøre, så kan vælgerne skyde en hvid pind efter ændringer, der virkelig betyder noget – såvel i skolerne og børneinstitutionerne som ved alle andre velfærdsemner, som partierne forsøger at købe vores stemmer med.

Jeg er for længst holdt op med at se tv. De brægende, hurtigsnakkende kommentatorer og de mange inviterede ”eksperter” i dit og dat er komplet uudholdelige og misbruger vores tid og opmærksomhed på alt for lidt af værdi for en politisk holdning og beslutning.

Somme tider må jeg også for min sjælefreds skyld springe selv skriftlige underretninger over, som handler om Trump. Man får hjertebanken af vrede over flodstrømmen af vulgaritet, fejl, dumheder, grådighed, selvpromovering, had, hævn og bedreviden, der flyder i en uendelig, forurenet strøm fra den mand, som USA har betroet nøglen til USA’s atombomber og øvrige arsenal af mordvåben. Hvor kunne de gøre det?

Det internationale risikobillede fylder derfor mere i min bevidsthed end den danske ”valgkamp”. For ih, hvor de ”kæmper” for at få en plads i salen, nogle dejlige honorarer og mulige ministerlønninger og -pensioner. En del politikere ser ud, som om de slet ikke kan forestille sig ikke at være betydningsfulde og blive ”forfulgt” af medier med mikrofonen fremme for at få nogle orakelord til tv.

Engang sagde en politiker til mig: Man bliver høj af at være på og betyde noget! Ja, det tror jeg på! Det er et faresignal, der så fortæller os, at de ikke er værd at stemme på. For så er det ikke ”sagen”, den politiske overbevisning, der betyder noget for dem. Så er de med for egen vindings skyld – både økonomisk, og fordi man bliver ”høj” af at betyde noget. Ligesom Trump, som lige nu er fuldkommen narkotiseret af sin egen betydning og magt. Livsfarligt for hele verden!

Så gå til valgboksen efter nogen, du tror stadig har hjerte for demokratiet, retsstaten, forsvaret, beredskabet og vores dyrebare personlige frihed. Lad dig ikke forføre af en fødevarecheck, løfter som mere pension, »gode« skoler og alle de andre velfærdsløfter, de vrøvler af sig.

Kassen er tom, efter at samlingsregeringen har smidt om sig med penge i fire år. Så du får ikke nogen af løfterne – medmindre du er indstillet på selv at betale for dem med enorme skatteforhøjelser. Intet kommer af ingenting – og da slet ikke i politik.