Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Dansk sutsko-mentalitet ødelægger miljøet

Vi siger, vi er miljøbevidste. Hvorfor er det så, at vi hver vinter overpøser vejene med skadelig salt?

Anders AndersenPensionist, Stenløse

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Som borger gennem 55 år i Stenløse og aktiv senior med en ugentlig rute mellem Nordsjælland, København og Odense er jeg vidne til et landsdækkende, kemisk selvmål. Vi bryster os af at være en grøn og miljøbevidst nation, men når den første frost melder sig, kaster vi al sund fornuft over bord og pøser kemikalier ud på tør asfalt på ren autopilot.

Jeg ser det overalt: Fra Farum til Odense kører saltvognene i zigzag midt om natten og pøser salt oven på tørre veje eller eksisterende sjap. I Odense observerede jeg for nylig, hvordan denne massive oversaltning skaber en fedtet, sæbeagtig hinde, der gør det farligere for fodgængere end det naturlige føre.

Når man tvinger sne og is til at smelte med salt, kan det skabe ”sort is”, og frostsprængningerne æder vores asfalt og sender regningen videre til skatteyderne. Vi køber os til en falsk tryghedsfølelse med midler, der ødelægger vores natur og grundvand.

Jeg danser jævnligt tango i både Malmø og Helsingborg. Her er mentaliteten en anden. Man prioriterer rydning og grus og bruger stort set kun salt ved busstoppesteder. Herhjemme har vi udviklet en ”sutsko-mentalitet”, hvor vi forventer sommerføre året rundt, uanset de miljømæssige omkostninger.

Det er på tide, at vores borgmestre og vejafdelinger tør sige stop for vognmændenes autopilot-saltning og får fornuften tilbage på vejene. Vi kan ikke kalde os grønne, så længe vores byer sejler i overflødig kemi.