Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det er Krudten om igen, Troels Lund Poulsen

Troels Lund Poulsen afslører sig selv som tonedøv bureaukrat, når han hyrer McKinsey til at genopbygge det forsvar, de selv fik lov til at smadre.

Erik FreybergDebattør, Slagelse

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det kom reelt ikke bag på mig. Alligevel fik jeg kaffen galt i halsen, da jeg læste, at Forsvarsministeriet og vores forsvarsminister, Troels Lund Poulsen, har hyret det samme konsulenthus – McKinsey – der var med til at slagte Forsvaret, til nu at hjælpe med at opbygge det igen. Det er som den glarmester, der i gamle dage betalte børn for at smadre vinduerne, så han kunne komme og sætte nye i.

For mig lugter dette af sagen om Krudten om igen. Altså endnu en parkering, endnu et tegn på, at Troels Lund Poulsen ikke har lederskab, men blot repræsenterer en bureaukratisk tilgang – endnu en fredspolitiker, der ikke ved, hvordan man kommer op i gear, når kriser og konflikter truer.

Det gør mig utryg. Jeg stoler ikke på politikere, som har ladet krigsskibe sejle rundt med kanoner, der ikke har virket i mange år. Jeg tror ikke på, at de evner at løse opgaven med oprustning på bedste vis.

Hvad jeg simpelthen ikke kan få til at rime på nogen som helst måde, der minder om fornuft, er, at vi i Danmark bryster os af at have nogle af verdens bedst uddannede mennesker.

Hvis vi mod forventning skulle mangle kapaciteter til at løse opgaven, så lur mig, om ikke vores nabolande og andre europæiske allierede, vi kan stole på, har nogle, de gerne låner ud til os.

Dygtige projektledere og politikere lytter til, hvad fagfolk og det personale, der har hænderne nede i hverdagens udfordringer og opgaver, har at sige. Der er brug for en masterprojektleder, men der er ikke brug for at bruge skattekroner på et dyrt konsulenthus.

Det er ikke bare et spørgsmål om penge; det er et spørgsmål om respekt.

Jeg kan kun se det som kæmpe mistillid og en kæmpe hån imod vores soldater og vores egne meget dygtige fagfolk.

Det er ganske enkelt dumt og et tydeligt tegn på manglende vilje eller evne til at ville lede. Det er en kronisk sygdom, ikke kun i Danmark, men i store dele af den vestlige verden.

Dette cementerer blot min egen beslutning om ikke at stemme på Venstre igen. Jeg har ellers været medlem af Venstre i over 25 år, men kommer næppe til at stemme på partiet igen. Den sikre stemme er ødelagt.

Desværre ser jeg ingen i den blå blok, der kan løfte opgaven. Og jeg er ikke overrasket, men meget, meget skuffet.

Jeg vil have ledere, der evner situationsbestemt ledelse. Hvis ikke, skal de træde tilbage. Det bør Troels Lund Poulsen gøre. Eller træde i karakter.