Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Stop kritikken: Rebien er redningsmanden

Den tidligere bestyrelse og direktion har efter min mening fyret sig selv.

Poul EriksenInvestor, Risskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kritikken er haglet ned over Lars Rebien Sørensen over hans effektive handlemåde med Novo Nordisk, hvor den tidligere administrerende direktør nu er bestyrelsesformand for medicinalvirksomheden – samtidig med at han fortsat er bestyrelsesformand for Novo Nordisk Fonden.

Som mangeårig investor i Novo Nordisk har jeg fulgt selskabet igennem et årti og været med på både op- og nedgangsture og mener, at kritikken er sendt det forkerte sted hen i den nuværende kritiske situation.

Dag efter dag bliver Lars Rebien Sørensen kritiseret for at udvise rettidig omhu for Novo Nordisk.

Prøv engang at tænke over, hvad der kunne være sket med Novo Nordisk, hvis han ikke havde grebet ind for at tage hånd om alle selskabets store udfordringer. Jeg tør ikke tænke tanken færdig.

I dag er der en kritisk gennemgang af de fejlberegninger, som den tidligere direktion og bestyrelse har undladt at forholde sig til – eller ikke gjort nok for at løse.

Kort og godt har den tidligere bestyrelse og direktion sovet i timen uden at have foretaget sig noget med alle de udfordringer, de stod over for. Måske har direktionen været handlingslammet eller ikke erkendt, hvor store udfordringerne har været.

Da bestyrelsen heller ikke har foretaget sig noget, må den ikke have fået de nødvendige informationer, eller også har den også været handlingslammet, for den har ikke kunnet undgå at se, i hvilken retning det er gået med Novo Nordisk, alligevel har vi ikke hørt om en handlingsplan for at komme ud af det dødvande, selskabet står midt i.

Den tidligere bestyrelse og direktion har efter min mening fyret sig selv, da de ikke har igangsat foranstaltninger til at løse de mange og store udfordringer, som selskabet står over for.

Lars Rebien Sørensen bør roses for de modige tiltag, han har foretaget med meget kort varsel, og jeg kan kun ønske den nye bestyrelsesformand og nye topchef, Mike Doustdar, al muligt held og lykke med den nye genopretningsplan.

Jeg er ikke i tvivl om, at Novo Nordisk kommer ud på den anden side med et godt resultat. Også tak til en af Novo Nordisks storaktionær ATP, der bakker fuldt op om den nye bestyrelse og direktion.