Vi har så meget til fælles, at vi burde slå os sammen
Danmarksdemokraterne og DF har så meget til fælles, at man burde være ét parti: Danske Demokrater.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti står efterhånden på stort set samme værdigrundlag: Vi kæmper for danske værdier, sammenhængskraft og tryghed i hverdagen. Vi ønsker et Danmark, hvor folket bliver hørt, hvor der er sammenhæng mellem land og by, og hvor sunde, borgerlige principper er i fokus.
Men i stedet for at samle kræfterne konkurrerer vi i dag om de samme vælgere. Det skaber forvirring, ikke klarhed. Jeg oplever mange vælgere spørge: Hvem af de to partier skal jeg stemme på? De ligner jo hinanden.
Det er et legitimt spørgsmål – og da jeg personligt meldte mig ind i Danmarksdemokraterne, kunne det lige så godt have været Dansk Folkeparti.
Hvad var den store forskel for mig? Inger Støjberg. Hvilket jeg forestiller mig er den store knast for vælgerne akkurat nu; kan jeg bedst lide Inger eller Morten som person og politiker?
Jeg mener godt, at Inger og Morten kan forenes. Morten udtrykte allerede i formandskampen, at han ville trække sit kandidatur, hvis Inger skiftede til DF. Og i den seneste tid har vi set den borgerlige familie kæmpe samme kamp og være yderst positive om hinanden – også Inger og Morten.
Derfor mener jeg også, der aktivt skal afsøges, om ikke tiden er inde til at gå sammen i ét fælles parti. Et forslag til partinavn kunne være: Danske Demokrater.
Ved at samle os får vi en stærkere organisation, en tydeligere stemme og større politisk gennemslagskraft. Vi undgår at spilde ressourcer på intern konkurrence og kan i stedet fokusere på det, der virkelig betyder noget: at levere resultater for danskerne. Sammen kan de to partier i ét samlet parti (f.eks. som Danske Demokrater):
Stoppe med at kannibalisere vælgerbasen, optimere ressourcer og kampagneindsats, tydeliggøre vores politiske projekt, tiltrække nye vælgere med et bredere, samlet budskab. Og meget, meget mere.
Danske Demokrater kan bygge på det bedste fra begge partier – og samtidig fremstå som noget nyt og fremadskuende. Vi kombinerer erfaring med fornyelse og folkelighed med politisk gennemslagskraft. Og skulle meningsmålingerne holde stik, vil Danske Demokrater hurtigt blive Danmarks næststørste parti.
For mig handler det om samling og forsoning. Det handler om at tage ansvar og tænke større end eget parti og personlige egoer. Danmark fortjener et stærkt borgerligt alternativ, der ikke bruger kræfterne på intern konkurrence – men på at sikre danskernes fremtid.
Som danmarksdemokrat mener jeg, at tiden for splittelse endsige konkurrence er ovre. Jeg synes, vi aktivt skal samle os. For Danmarksdemokraterne. For Dansk Folkeparti. For Danmark. For danskerne.