Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Lige nu har vi brug for sammenhold i stedet for diskussion

Det er nu, vi har brug for at holde sammen i tilliden til, at myndighederne har styr på situationen.

Hans AndersenMF, gruppeformand, medlem af forsvarsudvalget, (V)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I alvorlige tider skal vi stå sammen. Skulder mod skulder, ikke ryg mod ryg. Lige nu er det nødvendigt, at vi giver myndighederne de bedst mulige betingelser for at håndtere de nuværende udfordringer.

Den seneste uge har der været flere alvorlige hændelser med droner, der er spottet over danske lufthavne og militære områder. Det sker i en tid, hvor der er krig på det europæiske kontinent, og hvor flere af vores nærliggende landes luftrum er blevet krænket af fremmede magter.

Lad mig sige det klart: Jeg forstår, at de seneste begivenheder kan give anledning til bekymring. Når vores luftrum bliver krænket, når der tales om »hybridkrig«, NOST og droner, skaber det en utryg stemning. Derfor er det også naturligt, at mange stiller spørgsmål.

Jeg har også bemærket, at regeringens og myndighedernes håndtering har affødt en vis mængde kritik fra tastaturkrigerne. De forhenværende – og selvudnævnte – eksperter i covid-mutationer er vågnet fra tornerosesøvnen og er nu blevet ph.d.er i dronebekæmpelse.

I et demokrati skal der være plads til at kritisere regeringen. Men vi skal huske, at myndighederne arbejder på højtryk for at sikre vores tryghed og sikkerhed. Deres indsats skal ikke undermineres af unødvendig kritik.

Jeg er enig i, at der i den seneste uge er blevet reageret for langsomt i visse situationer. Det ændrer dog ikke ved, at vi også skal anerkende den vilje og handlekraft, der nu bliver udvist. I Danmark kan vi heldigvis have tillid til, at vores myndigheder gør alt, hvad de kan, for at beskytte os. Forsvaret, politiet, PET og beredskabet arbejder i døgndrift for at sikre vores tryghed.

Heldigvis har vi investeret massivt i vores forsvar, og vi kommer til at fortsætte den nødvendige oprustning. Vi har i forvejen meget materiel, der kan nedkæmpe droner, men vi rækker ud til vores allierede, vores venner i Ukraine og vores nabolande for at få fat i endnu mere udstyr, der kan beskytte os mod dem, der vil os ondt.

De fjendtlige droner, vi har set i luften de seneste dage, har et klart formål: at skræmme os. At splitte os. At så tvivl. Men vi må ikke lade os ryste. Når truslerne rammer, er det netop fællesskabet, der skaber tryghed.