En ny regering vil være godt for sammenhængskraften
Vi har det godt i Danmark – og sådan skal det forblive. Derfor skal vi have en ny regering.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er umådeligt trist, at Charlie Kirk er blevet snigmyrdet. Man kan være meget uenig med manden – det er jeg selv på flere punkter som våbenkontrol og abort. Men hans mission om at komme ud til folk og kommunikere med dem, han var uenig med, synes jeg var prisværdig. Det kostede ham livet. Tragedien bliver ikke mindre af hans unge alder og det faktum, at både hans kone og børn var til stede, da det skete. Tænk sig at skulle leve videre med det i bagagen.
Desværre er det kun ét i en lang række af politiske attentater i USA. At Kirk selv gik ind for en liberal våbenlov, ændrer ikke på, hvor umådeligt trist det er. Men det fortæller noget om USA.
Personligt har jeg aldrig blandet mig i deres våbenlovgivning. Det er for mig et internt anliggende for USA. Og vi har modsat amerikanerne ikke noget tillæg til vores grundlov, der tillader at bære våben – gudskelov for det.
Vi kan gå i kirke, sende vores børn i skole og handle på torvet uden at skulle skænke det en tanke, at vi kunne blive skudt. Sådan skal det fortsætte med at være i al evighed. I en tid, hvor splittelse er det nye sort, vil jeg gerne sætte en streg under, at vi har det godt i Danmark. Vores demokrati fungerer, og vores samfund er stærkt og trygt. Vi har ikke tradition for at skyde politiske modstandere. Allerhøjest bliver der kastet et æg den 1. maj. Men det handler nok mere om indtagelsen af fadøl. Men sammenhængskraften skal vi værne om.
Vores nuværende regering er en ny konstruktion hen over midten. Har den så i højere grad samlet landet? Det vil jeg gerne sætte spørgsmålstegn ved. Jeg vil mene det modsatte, desværre.
Men lad os se, hvad danskerne stemmer – og om de ikke vælger noget nyt. Personligt håber jeg på en ny statsminister for sammenhængskraftens skyld.