Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Stop statens lokkeduer – ungarbejderne betaler prisen

Sikkerhedsstyrelsens såkaldte “unge kontrolkøbere” er en direkte trussel mod unges arbejdsglæde.

Nynne Gregorius KragSupermarkedsarbejder, Glumsø

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

»Vi skal have flere unge til at tage et fritidsjob.« Sådan hører man med jævne mellemrum politikere udtale sig i debatten om unges arbejdsliv. Og jeg kan på ingen måde være uenig. Et fritidsjob er noget, der giver værdi på den korte såvel som lange bane. Statistisk set får unge med et fritidsjob f.eks. højere karakterer og trives bedre end deres jævnaldrende uden et. Men når jeg samtidig oplever, at de samme politikere forpurrer et trygt arbejdsmiljø, så spiller klaveret pludselig en anden tone hos mig.

Til daglig arbejder jeg selv i SuperBrugsen, hvor jeg har været ansat, siden jeg var 15 år. Det har uden tvivl banet vejen for min udvikling og selvstændighed. For her er der krav og forventninger til hinanden – noget, der for alvor sætter fut i unges udvikling. Men en positiv selvudvikling kræver et trygt arbejdsmiljø. Et miljø, hvor man ikke skal sidde og frygte, at den næste i køen er en jævnaldrende, hvis job er at agere lokkedue i statens tjeneste.

Sikkerhedsstyrelsens såkaldte “unge kontrolkøbere” er en direkte trussel mod unges arbejdsglæde. Som lukkeansvarlig oplever jeg, hvordan de unge bag kassen i højere grad frygter at begå fejl – mere end dengang jeg selv stod i deres sko. Kontrolkøberne opererer hovedsageligt i aftener og weekender, hvor netop andelen af ungarbejdere er højest – og hvor risikoen for fejl derfor er størst.

At blive sat på prøve på denne måde er helt urimeligt. For at spørge om id er i forvejen nervepirrende, og hvis man fanges stående på det forkerte ben, vanker der en bøde på minimum 50.000 kr. Tilbage står et ungt menneske fyldt med skyld og skam. Sådan skal det ikke være at gå på arbejde som ung i Danmark!

Vi kan hurtigt blive enige om, at butikkerne har det bærende ansvar for, at lovgivningen overholdes lokalt. Men med den nuværende ordning er det de unge, der betaler den højeste pris – en pris, der er for høj at betale.

Drop derfor systematisk kontrol af ungarbejdere. Ræk i stedet ud til os i dagligvarebranchen og indbyd til en konkret dialog om, hvordan vi kan forebygge fejl fremfor at spotte dem. De unges arbejdsmiljø skal højes – ikke undergraves.