Opråb fra bekymret mor: Unge er tabt til nikotin
Der skal handling til nu, hvis ikke endnu en generation skal indfanges af nikotin.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg skriver som mor til to piger – en i 6. klasse og en i 9. på efterskole – og jeg er dybt bekymret for unges nikotinforbrug. Min yngste fortæller, at børn i hendes klasse allerede ryger puffbars på toilettet. Hun er kun 11 år. Min ældste beskriver, at fem af seks i hendes efterskolelejlighed bruger nikotin, primært snus. Når de løber tør, bliver de urolige, og hun har set drenge overtage andres brugte snus, fordi de selv ikke havde flere. Min datter blev selv afhængig i foråret, vi fik hende trappet ud – men på efterskolen er hun begyndt igen. Når nikotin fylder så meget omkring de unge, er det næsten umuligt for dem at stå imod.
Som forælder kan jeg sige nej, sætte grænser og tale med mine børn – men jeg kan ikke kontrollere, hvad der sker i skolegården, på toilettet eller på efterskole. Det er voksne, der tjener penge på nikotin, mens børn betaler prisen. Det er på tide, at politikerne handler. Der skal være:
Hårde straffe til dem, der sælger nikotin til børn og unge.
Effektiv kontrol, så reglerne ikke bare står på papir.
En klar prioritering af børns sundhed over profit.
Når 11-årige bruger puffbars, og teenagere på efterskole er fanget i afhængighed, har vi som samfund fejlet. Vi kan ikke vente længere. Politikerne må tage ansvar – før en hel generation bliver tabt til nikotin.