Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi må lade vores unge klare sig selv

Lige der, i dropzonen på Smukfest, gik det op for denne generation X-mor, at vi må slippe grebet lidt om vore unge, halvvoksne børn.

Thilde Wegger JensenPædagog, coach, kunstterapeut, Silkeborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Til højre for mig parkerer en hvid Tesla. En høj, slank mand – en far, tænker jeg – træder ud af bilen. Han skygger med højre hånd over øjnene. Ser søgende ud over den store mark med parkerede biler, skraldespande, gule veste på hjælpsomme frivillige og busser med afgang til campingområdet.

Jeg holder i dropzonen ved Smukfest. Allerede her tænker jeg: Meget har forandret sig, siden jeg var her for 30 år siden: Vi tog toget fra Aarhus til Skanderborg og gik med oppakning gennem Skanderborg by ud til festivalområdet. Med telt, sovepose, liggeunderlag og tøj.

I dropzonen kan forældre aflevere og hente deres børn (unge voksne) med soveposer uden hylstre, blå Ikea-poser med beskidt tøj, ølbong, vodka og våde sko.

Far og søn finder hinanden. Far lægger armen på søns skulder. Far siger: »Og du har husket at bruge solcreme alle dage?«

Sønnen er ikke i børnehavealderen, men på alder med min ældste søn, vil jeg tro. Sådan omkring de 20. Ordene rykker i min virkelighedsopfattelse, og jeg hører mig selv tænke: »Det sagde han f**** ikke?! Stoooop!«

Vel vidende at jeg på daglig basis, i kærlighed til mine sønner, siger lignende sætninger, der har hængt om dem, siden de var små.

Jeg skulle høre ordene komme ud af munden på en granvoksen mand, sagt til en åndsfrisk, både stående og gående ung mand, før jeg kunne høre, at det der ikke længere er passende. Vi må lade vore unge drage egne erfaringer. Vi skal holde munden lukket med irriterende, omend velmenende, råd.

Jeg fortalte min yngste søn, som jeg hentede i dropzonen, om episoden – og han kvitterede med at sige: »Det gør du mange gange hver dag!«

Jeg aftalte med ham, at når jeg helt sikkert ganske snart i kærlighed til ham og hans bror siger noget tilsvarende, så skal han svare:

»Husk solcremen, mor!«