Se det i øjnene: AI gør dig ikke klogere
Det er ikke alle, der bliver kunstmalere, bare fordi de får en pensel i hånden. En læge er jo heller ikke bare en skalpel-ejer.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
ChatGPT’s demokratisering af kreativiteten hæver ikke nødvendigvis niveauet af hverken det kreative eller det demokratiske. Den kunstige intelligens’ fattige lydighed over for promptholderen skuffer mig tit.
AI er en virkelig god stilist, men en dårlig kreativ. Der er forskel. Ligesom så meget anden produktion og forbrug, så får AI’en først virkelig værdi, når den bliver sat ind i en menneskelig sammenhæng.
Lige nu skvulper LinkedIn over med du-tror-det-er-løgn-jeg-brugte-kun-0-sekunder-på-at-lave-verdens-mest-annoncede-annonce. Nej, jeg tror ikke, det er løgn. Det er tydeligt. Du har bare sat en lørdagskylling i mikrobølgeovnen og indstillet temperaturen til 200 km/t.
Det er dig, der skal give AI’en en stemme, men du skruer op for lyden, når du skulle have skruet op for ordene. Det er ikke kreativt at lave en »pæn« og »gangbar« annonce, der får mine øjenlåg til at føles overvægtige. Kreativitet skal overraske virkeligheden.
Og ja, jeg vil heller ikke bytte min e-mail for din gratis prompt. Jeg er høflig, men jeg mener det ikke.
Vin til vand-øjeblikket er, at der tit bliver peget på, at fordi der er så meget indhold på de nye platforme – så man skal virkelig levere kreativt spændende indhold, hvis man skal brænde igennem. En tanke, der har samme anlæg for originalitet som en selvvigtig reklamemand, der performativt iklæder sig ”skøre” strømper for at have kant – hvilket bare giver folk lyst til at skubbe ham ud over en.
Når det sidste skrig er skreget. Når al mediehype er blæst over. Når de mest opsigtsvækkende think pieces om AI er læst. Når nyheden ikke længere er nyheden i sig selv. Så handler det stadig om at være mere påfaldende og relevant end sine konkurrenter – uanset hvilken branche man er i. Det har vi altså sagt til hinanden siden 50’erne.
Det spændende for mig er, at det mere og mere bliver en kompetence at kunne kuratere, vurdere og nuancere det kreative indhold – i takt med forgrovelsen af kunsten. Det skal du være kreativ for at gøre … og et menneske.