Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Solceller er ikke grøn energi

I dag erstatter nye solcelleparker i høj grad havvind i stedet for fossiler. Skal vi fortsat regne solceller for grøn energi i Danmark?

Thorbjørn JacobsenIngeniør, folketingskandidat, (LA), Struer

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Når jeg kører op til mit sommerhus på Thyholm, passerer jeg Oddesund, hvorfra man kan se ud til Thyborøn, hvor Danmarks største vindmølle stræber mod himlen. Selvom blæsten går frisk over Limfjordens vande, så står den ofte stille. Nu stopper man også havmøllerne i solskin, fordi solceller allerede producerer rigelig energi til at dække forbruget.

Jeg har luftet min nysgerrighed over for græsrodsforeningen REO, som har analyseret situationen – og udviklingen er tydelig. I dag dykker havmøllers gennemsnitlige elproduktion markant midt på dagen om sommeren. Det skyldes ikke manglende vind, men primært øget solcellestrøm i elnettet.

Da elnettet skal være i balance, og elmarkedet altid køber den billigste strøm, må havmøllerne vige pladsen, når solen skinner – og det kan ses i Vestjylland. I andet kvartal af 2025 estimerer REO, at havmøllerne lukkede ca. 18 pct. af tiden på grund af dette fænomen. Nu erstatter solceller ikke længere udelukkende fossiler, når vi opstiller dem. De erstatter også havvind, som er en langt grønnere teknologi end solceller.

Vi har nu installeret mere sol- og vindkapacitet, end vi kan bruge. Samtidig er hovedparten af de PtX-anlæg, som skulle aftage strømmen, enten udsat eller droppet. Så for hver ny solcellepark står endnu flere havmøller stille. Alligevel vil regeringen have mere havvind – med statsstøtte til 20 års drift. Det nye udbud af havvind bruger en kapabilitetsbaseret differencekontrakt. Kort fortalt betyder det, at de nye havmøller som udgangspunkt kan få betaling svarende til fuld pris for al den strøm, de har mulighed for at producere – selv hvis de ikke producerer den.

Ja, du hørte rigtigt: De får fuld strømpris, også selvom møllerne står stille, når det blæser. Selv hvis din elregning falder, betaler du mere via skattebilletten. Sådan kan man jo bare lade som om, man laver billig strøm …

Der gik kun tre dage, fra udbuddet blev offentliggjort, til landets største VE-projekt, Megaton i Ringkøbing-Skjern Kommune, blev droppet. Ikke fordi man lyttede til lokalbefolkningens protester, men fordi de vil blive udkonkurreret af havmøllerne. Vi vil se de nye havmølleparker stå stille, mens ejerne modtager milliardafregning, som om de producerede alt det, vinden teoretisk tillader. Det er skandaløs ødslen med skatteborgernes penge, hvilket de økonomiske vismænd også påtaler. Og helt unødvendigt ifølge Energistyrelsens nye rapport, som estimerer, at man kan opstille 40-80 GW støttefri havvind frem mod 2050.

I REO’s estimat vil mindst 37 pct. af en nyopført solcelleparks produktion gå til at lukke statsstøttede havmøller. Procentsatsen vil stige, jo flere solcelleparker der bliver sat op. I forvejen er solceller lavet på kinesisk kulkraft og tvangsarbejde, inden de fragtes Jorden rundt på osende fragtskibe – de er slet ikke så grønne endda! Det er derfor på høje tid at spørge, om kinesiske silicium-solceller bør regnes som grøn teknologi i Danmark?