Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Du er tvunget til at tillade Google at overvåge og sælge dig

Det er muligt at gøre sig fri af Google, men bankerne bidrager nu til at gøre det vanskeligere.

Jeppe BundsgaardProfessor, Faaborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvis du har en Android-telefon, så registrerer Google alt, hvad du gør: hvilke apps du åbner, hvor du befinder dig, hvem du er i nærheden af, hvad du besøger af hjemmesider, hvilke funktioner du bruger i apps og meget mere.

Uanset hvilke anstrengelser du gør dig for at undgå det, så får Google rigeligt med oplysninger, som de bruger til at skabe en profil af dig, så de kan sælge dig sammen med andre, der ligner dig, til virksomheder, interesseorganisationer, partier (og måske stater, hvem ved?), der vil betale for det.

De kan nu bruge disse oplysninger til at forsøge at manipulere dig til at gøre noget, de er interesseret i – købe en vare, overtage en holdning, udføre en handling.

Hvis man vil være fri af denne overvågning, så kan man installere et andet styresystem på sin telefon. Der findes mange alternative versioner af Android, for Android er open source, fordi det bygger på Linux. Et eksempel er /e/OS, som jeg har installeret på min telefon. Det fungerer upåklageligt, og det samler ikke data ind om, hvad brugerne gør.

Men nu har bankernes it-leverandør (BEC) besluttet sig for, at for at bruge netbank skal man have en telefon, der ikke er rooted; den skal med andre ord køre Googles version af Android.

Hvis man vil bruge netbank, er man derfor tvunget til at tillade, at Google indsamler enorme mængder oplysninger om én, og man skal tillade, at de sælges, til hvem der vil betale.

Argumentet er ”sikkerhed” (I skulle se mit ansigt nu – et stort udråbstegn med spørgsmålstegn lige derefter):

Hvordan kan man mene, at det er sikkert, at alle danskere tillader Google (eller Apple) at indsamle og sælge oplysninger om, hvilken bank de bruger, hvilket forsikringsselskab der forsikrer dem, hvem de kender, hvor de færdes, hvad de spiser, hvilke spil de spiller, hvilke politiske interesser de har, hvor meget de vejer, hvor lidt de bevæger sig, hvor ofte de er på Facebook, hvem de skriver beskeder til og ringer til, hvor tit de er på statens sundhedsapp, hvor ofte de kigger på laboratorieresultater fra lægen osv.

Der er en masse snak (mest snak) om digital uafhængighed og om at frigøre sig fra USA for tiden. Her er en virkelig lavthængende frugt: Opfordr alle danskere med Android-telefon til at erstatte Google med for eksempel /e/OS.

Og start med at kræve af bankerne og andre leverandører af kritisk infrastruktur (ja, det er dig, jeg kigger på, MitID), at de skal sikre, at borgere kan bevare deres privatliv.

Det er en kæmpe sikkerhedsrisiko at give Google indblik i alt, hvad vi gør.