Maria på livestream og Jesus som vlogger: Velkommen til Bibelen 2.0
Bibelvideoer skabt med kunstig intelligens går viralt. Som præst håber jeg, at folkekirken vil omfavne den nye teknologi.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Forestil dig Jomfru Maria med ring light og selfie-kamera, der streamer direkte fra stalden i Betlehem: »Heeey venner, så kom han – verdens frelser! #blessed #barnJesus.«
Eller Adam og Eva, der laver en storytime fra Edens Have: »Det hele gik fint … lige indtil vi spiste den der frugt.«
Og Jesus selv? Han liveblogger fra den sidste nadver med Judas i baggrunden, der ikke helt kan skjule sin skumle plan.
Det lyder som satire, men det er faktisk ægte. Kunstig intelligens har gjort sit indtog i bibeluniverset, og de AI-genererede videoer, hvor kendte bibelske figurer taler nutidigt og i øjenhøjde, går viralt i stor stil. Og ja – jeg skulle da også lige tage en ekstra tår kaffe (med meget store øjne), første gang jeg så det. Men helt ærligt: Hvor er det fantastisk!
For hvad fortæller det os? At Bibelen lever. At folk genkender historierne – selv når de bliver serveret i TikTok-format.
Bibelen er grundlaget for vores kultur. Vi er i en medievirkelighed, hvor du med få klik kan få Moses til at tale dansk eller få Maria til at forklare, hvordan det føltes at blive gravid med Guds søn, mens Josef fumler med en vugge i baggrunden.
Som præst kan jeg ikke lade være med at tænke: Den bold må vi gribe som kirke.
Det her handler ikke om at være smart for enhver pris. Det handler om at gøre noget evigt relevant – relevant lige nu. Jeg har i årevis ladet mine konfirmander dramatisere Jesu lignelse om den fortabte søn. Nu kan vi skabe videoer sammen, der bringer historierne til live – i deres sprog, på deres præmisser.
Den moderne børnebibel er ikke kun en bog med farverige tegninger – den er video, lyd, interaktiv fortælling. Og den er ikke kun for børn. Den er for alle.
Midt i en tid, hvor verden ryster på mange fronter, ser vi faktisk flere unge søge mod kirken. Ikke kun herhjemme, men også i Sverige, Finland og England. Især unge mænd leder efter retning, mening og fællesskab. Her har vi noget at byde på – men vi skal turde bruge de nye redskaber.
Vi må ikke være kedelige. Så lytter ingen. Vi må heller ikke være platte. Så mister vi troværdigheden. Men vi skal turde lege med formen uden at give køb på indholdet. Humor og substans kan godt gå hånd i hånd.
Kirken har altid brugt den nyeste teknologi. Jesus talte til folk under åben himmel. Paulus skrev breve. Luther brugte bogtrykkerkunsten.
Og nu? Nu er vi rykket ind på Instagram og YouTube, vi laver podcasts, tilbyder sjælesorg på nettet og – ja, nogle af os bruger allerede kunstig intelligens til at finde billeder til kirkebladet eller inspiration til søndagens prædiken.
Man fristes til at sige: Det ånder himmelsk over AI-støvet.
Og denne tekst har jeg selvfølgelig skrevet helt selv. Eller har jeg?