Minister afviser kritik: Beredskabsaftalen tager vigtige skridt i den rigtige retning
Carsten Bach fra LA er utålmodig, lyder det til. Det er jeg også – og aftalen er kun et første skridt.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Med tanke på Carstens Bachs betragtninger om mig og mit ministerium i JP er jeg glad for, at Liberal Alliance er med til at tage ansvar for den store, fremtidige beredskabsopgave, vi står over for.
LA har selv i først forsvarsforliget og derefter i anden delaftale under forsvarsforliget været med til at definere den opgave, som beredskabsaftalen skulle løse. Her fremgår det klart, at formålet er at styrke det statslige beredskab. Og det må man sige, at vi har leveret på. Den nye beredskabsaftale styrker beredskabs- og cybersikkerhedsområdet med over 600 mio. kr. alene i 2025 og 2026. Den giver beredskabet flere hænder, mere materiel og flere øvelser. Noget, som både kommunerne og de kommunale redningsberedskaber har efterspurgt.
Dertil kommer, at der blandt andet skal iværksættes analysearbejde inden for cybersikkerhed, civilbeskyttelse og af samspillet mellem det statslige og de kommunale redningsberedskaber. Det fremgår klokkeklart af beredskabsaftalen.
Jeg tillader mig at læse Carsten Bachs indlæg som udtryk for utålmodighed. Jeg er også et utålmodigt menneske. Naturligvis er det ikke sådan, at vi med én aftale har løst alt på hele beredskabsområdet. Men vi har taget vigtige skridt i den rigtige retning. Meget konkrete skridt, som er meget langt fra symbolpolitik.
Beredskabsområdet har i mange år levet et meget stille liv i Danmark. Vi har nydt godt af den sikkerhedspolitiske situation i vores nærområde efter Den Kolde Krig. Men nu er der brug for, at vi styrker det – ret kraftigt! Særligt i lyset af den alvorlige sikkerhedspolitiske situation efter Ruslands invasion af Ukraine.
Her kommer en kommission for samfundssikkerhed og beredskab til at være en central brik. Den kommende kommission skal se på den fremtidige indretning af samfundssikkerheds- og beredskabsområdet bredt, særligt i lyset af den aktuelle og alvorlige sikkerhedspolitiske og geopolitiske situation, som Danmark og Europa står i. For sådan som vi gør det i dag, er ikke nødvendigvis den måde, vi skal gøre det i fremtiden – fordi verden er forandret. Tror jeg, at vi er færdige? På ingen måde! Det er kun begyndelsen.